Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlein-Paste, Alex
dc.contributor.advisorKobberstad, Nils
dc.contributor.advisorMørch, Hanne
dc.contributor.authorEide, Ingeborg
dc.contributor.authorRichards, Johannes Lemme
dc.contributor.authorRye, Erik
dc.date.accessioned2021-09-20T16:33:42Z
dc.date.available2021-09-20T16:33:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81154281:81155145
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779556
dc.description.abstractSom del av Statens vegvesens mål om å redusere klimagassutslipp innen drift og vedlikehold, har det vært ønskelig å få en oversikt over det totale CO2-utslippet for sektoren. I denne oppgaven er det utarbeidet en metode for å estimere utslipp fra vinterdrift som baserer seg på drivstofforbruk og kjørte kilometer for de ulike arbeidsoperasjonene som utføres. Den nye metoden er brukt til å vurdere utslippstall som rapporteres inn fra entreprenør til Statens vegvesen, og for å kontrollere det eksisterende estimatet for CO2-utslipp fra brøyting og salting. Det finnes mange forskjellige kombinasjoner av operasjoner som kan foregå samtidig innen vinterdrift. I denne oppgaven er de ulike kombinasjonene av brøyting og salting skilt fra hverandre til syv ulike operasjoner: «Kun fronplog», «Kun sideplog», «Kun salting», «Fronplog og sideplog», «Frontplog og salting», «Sideplog og salting» og «Frontplog, sideplog og salting». Dette er gjort for å få et så nøyaktig estimat som mulig. Ved utarbeidelse av metoden er det tatt utgangspunkt i innrapportert produksjonsdata som føres automatisk og rapporteres inn fra entreprenør til Statens vegvesen. Produksjonsdataen er sortert etter arbeidsoperasjon slik at det er mulig å få kilometer kjørt for de syv forskjellige operasjonene som er nevnt ovenfor. For å finne dieselforbruk som brukes til beregning av utslippsfaktorer, er data fra flåtestyringen til fire lastebiler fra SLT AS som utfører vinterdriftsoperasjoner analysert og kartlagt. Datagrunnlaget har gjort det mulig å finne reelle faktorer for drivstofforbruk og CO2-utslipp på 5 av 7 operasjoner. Utslippsfaktorer for de to resterende operasjonene er beregnet med utgangspunkt i de andre resultatverdiene. Resultatet viser at dieselforbruket varierer ut fra hvilken arbeidsoperasjon som utføres innen brøyting og salting. Indirekte utslipp, fra produksjon og transport av salt, kan beregnes på grunnlag av mengderapporter, samt faktorer for saltproduksjon og transport. Dersom dette tas med i regnemodellen, vil det være mulig å finne det totale CO2-utslippet fra brøyting og salting av vegnettet. Ved bruk av metoden som er utarbeidet i denne oppgaven vil det være mulig å finne estimert CO2-utslipp i ønsket tidsrom fordelt på kjøretøy, vegstrekning, arbeidsoperasjon og driftskontrakt. Metoden kan også brukes til å estimere CO2-utslippet for hele landet.
dc.description.abstractAs part of the Norwegian Public Roads Administration's goal of reducing greenhouse gas emissions within operation and maintenance, it has been desirable to obtain an overview of the total CO2 emissions for the sector. In this thesis, a method has been developed for estimating emissions from winter operation, which is based on fuel consumption and kilometers driven for the various work operations that are performed. The new method is used to assess emission reported from the contractor to the Norwegian Public Roads Administration, and to check the existing estimate for CO2 emissions from snowplowing and salting. There are many different combinations of operations that can take place simultaneously in winter operation. In this thesis, the different combinations of snowplowing and salting are separated into seven different operations: «Front plow only», «Side plow only», «Salting only», «Front plow and side plow», «Front plow and salting», «Side plow and salting» and «Front plow, side plow and salting». This is done to get as accurate an estimate as possible. The development of the method is based on reported production data which is entered automatically and reported from the contractor to the Norwegian Public Roads Administration. The production data is sorted by work operation so that it is possible to get kilometers driven for the seven different operations mentioned above. To find diesel consumption used to calculate emission factors, data from fleet management for four trucks from SLT AS that perform winter maintenance operations have been analyzed and mapped. The data base has made it possible to find real factors for fuel consumption and CO2 emissions in 5 out of 7 operations. Emission factors for the two remaining operations are calculated on the basis of the other result values. The result shows that diesel consumption varies depending on which work operation is carried out within snowplowing and salting. Indirect emissions, from production and transport of salt, can be calculated on the basis of quantity reports, as well as factors for salt production and transport. If this is included in the calculation model, it will be possible to find the total CO2 emissions from snowplowing and salting of the road network. Using the method prepared in this thesis, it will be possible to find estimated CO2 emissions for the desired time period broken down by vehicle, road section, work operation and operating contract. The method can also be used to estimate CO2 emissions for the whole country.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEstimering av CO2-utslipp ved brøyting og salting av vegnettet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel