Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSabri, Omar
dc.contributor.advisorBruland, Amund
dc.contributor.authorGrønvold, Kristian Søbye
dc.contributor.authorNorbotn, Arne Bryne
dc.contributor.authorSkjerve, Petter
dc.date.accessioned2021-09-20T16:33:40Z
dc.date.available2021-09-20T16:33:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81154281:81155185
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779555
dc.description.abstractSom følge av EU og Norges kommende krav og målsettinger for CO2-utslipp, er denne oppgaven utviklet for å belyse områdene innen anleggsvirksomhet med det største potensialet for reduksjon, sett fra entreprenørens synsvinkel. Da barrierene for miljøfokus for entreprenøren i all hovedsak ligger i pengebruk, har oppgaven som hensikt å gi et innblikk i løsningene som gir den største reduksjonen på bekostning av minst mulig ekstra kostnad. Oppgaven tar for seg materialutnyttelse og massehåndtering som hovedtemaer. Et karbonregnskapsverktøy er utviklet for å enkelt kunne beregne utslipp mot kostnader. Verktøyet har som hensikt å fungere behjelpelig i anbudsfasen. Ved å bytte til miljøvennlige løsninger vil verktøyet anslå en estimert utslipps- og beløpsdifferanse. På denne måten kommer det tydelig fram hvor mye som spares ved en utskiftning av tidligere metoder, og dermed vil det også bli attraktivt å velge nye løsninger. Karbonregnskapsverktøyet vil også kunne brukes til månedlige rapporteringer av selskapets CO2-utslipp. For å supplere verktøyet er det på bakgrunn av litteratur- og informasjonsinnhenting fra bransjen, vurdert både utfordringer og tiltak innen valg av miljøvennlige metoder for entreprenøren. Innen betong dreier metodene seg om å velge betongtyper med lavere karbon- og energiavtrykk. Henholdsvis lavkarbonbetong, samt løsninger som «Bubbledeck» er tilgjengelige alternativer som reduserer utslipp. For metaller, som oftest armeringsjern og stål, er utslippsvariasjonene på markedet stor. Derfor vil gevinsten ligge i produsent- og leverandørvalg. I tillegg bør det etterstrebes å minimere unødig bruk av metaller og unngå overdimensjonering av betongkonstruksjoner. Trevirke bør i større grad utnyttes for midlertidige konstruksjoner der metall strengt tatt ikke er nødvendig. Utover dette har trevirke i mange tilfeller modnet som konkurransedyktig alternativ i større konstruksjoner sammenlignet med metall og betong på pris, i tillegg til å alltid ha hatt gunstige miljøverdier.   Innen masse- og avfallshåndtering kreves en omstilling av bransjens verdivurdering av masser. Potensialet for utslippsreduserende tiltak ligger i gjenbruk og nyttiggjøring, samt en reduksjon av transportdistanser. For å gjennomføre dette, er det nødvendig med en større grad av planlegging og kommunikasjon enn det som finnes i dag. Tiltak for å legge til rette for dette innebærer bedre tilrettelegging for mellomlagringssteder, samt systemer innen massebalanse for økt oversikt over behov. For lasting og transport vil de respektive tiltakene være en effektivisering av maskinbruk, en større grad av avansert biodrivstoff og videre utvikling av elektriske maskiner. Det finnes per 2021 et utvalg små elektriske anleggsmaskiner på markedet. Utfordringer innen ladeinfrastruktur, driftstid og fortsatt store kostnader er faktorer som gjør at elektriske maskiner er vanskelig å realisere. Avslutningsvis har oppgaven resultert i å finne realistiske utslippsreduksjoner i prosjekter utført av Consto Anlegg Øst. Lavkarbonløsninger innen betong utgjorde den billigste besparelsen av nevneverdig størrelse på 817 kr/tonn CO2-ekv. Avanserte biodrivstoffsløsninger utgjorde henholdsvis den dyreste besparelsen med et gjennomsnitt på 1600 kr/tonn CO2-ekv. I tillegg ble det for asfalt funnet besparelser for 1086 kr/tonn CO2, samt for metall 338 kr/tonn CO2. Selv om kost/nytte forholdet til besparelsen for metall ser best ut, er det litt misvisende da den totale mengden som spares er liten og prosentvis reduksjon i utslipp kun er rundt 9%.
dc.description.abstractThis Bachelor-thesis is a result of the European Union and Norway’s coming demands to reduce CO2-emissions. The purpose is to enlighten areas of construction activities with potential climate footprint-reduction for contracting companies. Seeing as money is the biggest barrier for contractors to consider reducing their footprint, this task’s main purpose is to elaborate the solutions which will give the greatest reduction while spending a minimum. The task addresses material utilization and mass handling as main themes. A carbon-counter tool is prepared in context to the thesis. The carbon-counter will be helpful in tender processes but will also be usable to account for the company’s CO2-emissions on monthly basis. When switching to products and solutions with less environmental impact, the tool will estimate an emission- and cost difference. In this way, the number of emissions reduced will have a price tag included. To supply the carbon-counter, it is on behalf of literature- and information available from the industry, carefully considered challenges and solutions within footprint-reductional methods for the contractor. For concrete, it`s essential to choose concrete who gives a lower carbon and energy footprint. Respectively low-carbon concrete, but also “Bubbledeck” is available alternatives that reduces the footprint. For metals, most often rebars and steel, the variation of emissions is quite large. As a result of this the gain will mainly be resulted when considering different producers and suppliers. Additionally, the contractor should seek to minimize unnecessary usage of metals. The contractor should also avoid oversizing concrete structures. Wood materials should be used for temporary constructions where metal is unnecessary. Beyond this is wood a material which has matured in its competitiveness as materials in greater constructions, considering steel and concrete’s price tag. In addition to this, is wood always a good alternative when considering its climate values. Utilization of excess mass demands a restructuring of the industry’s valuation of masses. The potential for reducing the footprint lies within reusage and recycling, as well as reducing transportation distances. To achieve this, it is necessary with early planning and increased communication. Methods to ensure this revolves around facilitation of in-between storages that optimize reusage of the mass. Another method is systems that registers mass-balance for an area. In this way different contractors can coordinate their excess mass with others that need mass. For loading and transportation will the methods consist of effective usage of machines, as well as using advanced biofuel. Per 2021, electric machines and trucks is not developed to the stage where they really can compete with biofuel, considering price. Challenges that revolve around charging, operating times, and enormous prices for rental makes electric machines hard to implement. This Bachelor-thesis has resulted in exploring realistic reduction for projects performed by Consto Anlegg Øst. Low-carbon solutions for concrete resulted in the cheapest method of notable size, and amounted to 817 NOK/ton CO2-eq. Advanced biofuel for machines and trucks resulted in the most expensive method, and amounted to 1600 NOK/ton CO2-eq. For asphalt, the cost amounted to 1086 NOK/ton CO2-eq, and for metals 338 NOK/ton CO2-eq. Even though the reduction-price is low for metals, it is to be considered a tad misleading. This is due to the fact that the reduction of CO2-eq, only is roughly 9%.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleReduksjon av klimaavtrykk fra entreprenørselskaper
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel