Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMortensen, Robert Storm
dc.contributor.advisorHjertås, Ragnar
dc.contributor.authorMortensvik, Jens Huse
dc.date.accessioned2021-09-20T16:33:24Z
dc.date.available2021-09-20T16:33:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81154281:81155194
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779551
dc.description.abstractI byggenæringen, som i andre næringer og markeder i moderne tid, har det pågått en storstilt modernisering de siste tiår. Store steg har blitt tatt på kort tid – og endringene er så omfattende at de ofte omtales som den fjerde industrielle revolusjon. I tider med store omveltninger finnes det aktører som er tidlig ute og deltar aktivt i utviklingen, og aktører som ikke er like avhengig av å være først ute med de nye virkemidlene. Med stor utvikling som skjer på kort tid er det også behov for å kunne forutsi i hvilken retning denne utviklingen vil gå. Innledningsvis har det blitt gjennomført litteratursøk i kilder som er av nyere dato. Noen artikler og publikasjoner er til og med utarbeidet og publisert under Covid – 19 pandemien. Den pågående pandemien kan oppfattes som en katalysator som har fremtvunget adapsjon av digitale verktøy og hjelpemidler raskere hos mange. Flere konsulentforetak har tatt tak i utfordringene rundt digitalisering i byggenæringen og forsøkt å stadfeste hvilke grep det er lurt og nødvendig å gjøre nå for å sikre sin plass i verdikjeden i fremtiden. Artiklene og rapportene som er publisert av noen av de største konsulentforetakene i verden oppleves som tøffe og direkte i sine funn; byggenæringen internasjonalt har lav grad av digitalisering, lav produktivitet og en lav fortjenestemargin. Det er også fremhevet at det i nær fremtid vil kunne bli store endringer i verdikjeden når det kommer til hvem som står i fare for å miste mye av sitt omsetningspotensial, med følgende reduksjon i inntjeningsmuligheter. Når noen aktører i verdikjeden spås å miste omsetning er det fordi andre aktører evner å ta til seg en større del av markedet. En av årsakene som blir listet opp i litteraturen er at de som evner å industrialisere og tilpasse seg en mer digital hverdag har bedre evne til å i fremtiden tjene penger. Den delen av verdikjeden som antas å kunne miste mest av sitt omsetningspotensial er utøvende entreprenører på byggeplass, og den delen som antas å kunne ta til seg større andel av omsetningen i markedet er produsenter av prefabrikkerte elementer. Litteratursøk, dybdeintervjuer og testing av digitale verktøy og hjelpemidler gjennomføres i prosjektet for å undersøke om påstander fra de internasjonale artiklene og rapportene sammenfaller med situasjonen i Norge. Og da med fokus på de mindre aktørene i næringen, uten stor og robust administrasjon. Resultatet av prosjektoppgaven viser at det er stort uutnyttet potensiale for å innføre flere digitale hjelpemidler og verktøy hos de mindre aktørene – det må bare motiveres for å ta del i utviklingen. Det viktigste som identifiseres er at de verktøy som kan innføres må ha lavt brukergrensesnitt og ikke ta for mye tid når det kommer til å erverve og opprettholde kompetanse. De mindre aktørene bør motiveres til å ta del i digitalisering av byggeplass og få en forståelse av hvordan det er mulig å skape høyere dekningsbidrag gjennom å benytte de digitale verktøy som finnes i markedet og hvordan de kan utnytte disse til å skape merverdi for sin bedrift og sine kunder.
dc.description.abstractIn the construction industry, as in other industries and markets in modern day, it has been a great modernization the last decades. Big steps have been done in short time – and the change is so comprehensive that they are often named part of “The fourth industrial revolution.” In times of big change there are actors that take part in the evolution from early on and are actively contributing to its development, and actors that are less dependent in being first movers with the new tools. Big change over a relatively short span of time will create a need to predict where the change will end and in what direction. Initially a study of the existing and newer relevant literature has been conducted. Some articles and publications are even produced and published during the Covid-19 pandemic. The ongoing pandemic can be tought of as a catalyst that has forced adaption of digital tools and aids quicker for many companies in the industry. A lot of the consulting firms has acted regarding digitization and tried to identify the moves that are smart, and necessary to do, to secure your own place in the value chain in near future. The articles and reports published by some of the major consultant firms in the world are found to be clear and direct; the international construction industry has a low degree of digitization, low productivity, and low profit margin. They also highlight potentially big change in the value chain regarding who will be able to keep their spot in the market and the turnover they already have. With reduction in turnover the possibility for profit will also be reduced. While some are predicted to lose some of their revenue, the main reason is that others have a better chance of adapting and taking a bigger part of the market. One of the main reasons for this change listed in the literature is that the players that has the ability to industrialize and adapt to a more digital industry, has a better ability to make money in the future. General contractors are first and biggest subject to loosing most of their turnover, and the lost turnover are most likely to go to the prefabrication manufacturers, who are better able to industrialize their operations. Study of existing literature, interviewing people in the industry and testing of digital tools are done in this project. The goal for these three tasks is to see if the statements from the international reports coincides with the national situation in Norway. And the focus in this project will be on smaller firms without big and robust full-time administration. The result shows that it is a big unused potential for adapting digital tools and aids within the smaller companies – there most only be found motivation to take part in this digitization. Most importantly it is identified that the tools that can be implemented must have a low degree of complexity. And by low complexity it is meant that a minimum of hours must be necessary to achieve and keep user competence. The smaller companies should be motivated to taking part in the digitization that are taking place on the construction sites and develop an understanding of how it is possible to create more revenue through adapting the already existing digital tools into their day-to-day business
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigitalisering av mindre aktører - hvordan beholde inntekter og kompetanse i en stadig mer digital hverdag?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel