Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlein-Paste Alex
dc.contributor.advisorHermansen Raymond
dc.contributor.authorBarosen Øyvind
dc.date.accessioned2021-09-20T16:01:11Z
dc.date.available2021-09-20T16:01:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56803644:29617580
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779292
dc.description.abstractSammendrag Statens vegvesen og fylkeskommunene har ansvaret for det meste av drift- og vedlikeholdet av riks- og fylkesvegnettet i Norge. Det statlig eide selskapet Nye Veier AS har kun driftsansvaret for motorvegene de selv har bygd som er ferdigstilt etter 2018. Statens vegvesen hadde fram til 1. januar 2020 det administrative ansvaret for de fleste riksvegene og alle fylkesvegene. Fra 1. januar 2020 trådte regionreformen i kraft og konsekvensen av dette var at fylkeskommunene tok over administreringen av fylkesvegnettet. Drift og vedlikeholdet er lyst ut på anbud. Det er private entreprenører som utfører arbeidene. For å påse at byggherrene får det de betaler for og for at det skal være rettferdig for de andre entreprenørene som har sendt tilbud på driftskontraktene og for å sikre et sunt marked kjøres det stikkprøvekontroller på drift og vedlikeholdet. Disse stikkprøvekontrollene skal danne et bilde av den generelle tilstanden på drift og vedlikeholdet på hele det geografiske kontraktsområdet på hver enkelt driftskontrakt. Dersom det er mangelfullt kontraktsarbeid skal det sanksjoneres økonomisk. Datasystemet som brukes til stikkprøvekontroll pr. i dag heter ELRAPP. Datasystemet håndterer ikke alle nødvendige funksjoner. I oppgave er det undersøkt hvor mye tid som kan spares inn ved å ta i bruk et nytt og bedre system. Det anses at det kan spares inn betydelig med tid og dermed også kostnader. Det er vurdert 3 scenarioer ved utvikling av nytt datasystem. De 3 scenarioene har forskjellig effektiviseringsgrad. Det er undersøkt hvor mye tid som går med på bruk av ELRAPP i dag og hvor mye tid det kan spares inn ved å utvikle et nytt system. Dette er gjort ved hjelp av spørreundersøkelser og det er hentet inn informasjon fra rapport fra Vegdirektoratet, «IT-Systemer for oppfælging av driftskontrakter». Funnene i oppgaven min er at det er mest lønnsomt å utvikle et nytt system forutsatt at det har en viss økt effektivitet. Kostnadsberegninger for nytt datasystem for oppfølging av drift og vedlikehold på veg viser at kostnadene for utvikling og implementering av systemet spares inn i løpet av beregningsperioden 2020-2031. Det gir en positiv økonomisk effekt på ca. 20 millioner kroner. Det er også undersøkt ved hjelp av spørreundersøkelser, hvilke mangler ELRAPP har i dag og hva som bør forbedres. En av de viktigste forbedringene er å ha en kobling fra systemet direkte mot vegobjekter på og langs vegen. Disse objektene ligger i dag i Nasjonal vegdatabank (NVDB). Ved kjøring av stikkprøvekontroll på vegen bør kontrollingeniørene se vegen og objektene i skjermbildet på nettbrettet. Ved registrering av avvik bør det vurderes om tilstanden til objektene oppdateres i automatisk i NVDB. Man bør kunne hente opp statistikk over tidligere mangler mer effektivt. Ved å generere lister over mangler med tilhørende informasjon som brukes ved saksbehandling av mangler bør man kunne spare betydelig med kostnader. Man kan også få en bedre kontroll på om sanksjoner er innbetalt ved at det lages en automatisk varsling til byggherre når sanksjoner ikke er kreditert innen tidsfristen . Alle prosessene som er aktuelle i driftskontraktene bør legges inn i datasystemet slik at man bare trenger å fjerne det som ikke er aktuelt for vedkommende kontrakt. Objektoversikten med tilstand burde ha blitt brukt videre i et system for vedlikeholdsstyring av vegnettet der man kan prioritere hva man burde gjøre av tiltak og når man skal gjøre dem. Dette vil gi en mer optimal prioritering av tiltakene og et mer kostnadseffektivt vedlikehold.
dc.description.abstractSummary The Norwegian Public Roads Administration and the county authorities are responsible for most of the operation and maintenance of the national and county road network in Norway. The state-owned company Nye Veier AS has only the operational responsibility for the motorways they have built themselves that have been completed after 2018. Until 1 January 2020, the Norwegian Public Roads Administration had the administrative responsibility for most national roads and all county roads. From 1 January 2020, regional reform came into force and the consequence was that the county authorities took over the administration of the county road network. Operation and maintenance is advertised on tender. It is private contractors who do the work. In order to ensure that the builders receive what they pay for and to be fair to the other contractors who have submitted tenders for the operating contracts and to ensure a healthy market, random checks are carried out on operation and maintenance. These random checks shall provide a picture of the general state of operation and maintenance of the entire geographical contract area of each operating contract. If there is insufficient contract work, it must be financially sanctioned. The computer system used for random sampling. today is called ELRAPP. The computer system does not handle all the necessary functions. The task has been to examine how much time can be saved by using a new and better system. It is considered that it can save considerable time and thus also costs. Three scenarios have been considered when developing a new computer system. The 3 scenarios have different efficiency levels. It has been investigated how much time is spent on using ELRAPP today and how much time can be saved by developing a new system. This was done by means of surveys and information was obtained from a report from the Road Directorate, "IT-Systems for follow-up of operating contracts". The findings of my thesis are that it is most profitable to develop a new system provided it has some increased efficiency. Cost calculations for a new computer system for monitoring operation and maintenance on the road show that the costs for developing and implementing the system are saved during the calculation period 2020-2031. This has a positive economic effect of approx. 20 million. It has also been investigated by means of surveys, what deficiencies ELRAPP has today and what should be improved. One of the most important improvements is to have a connection from the system directly to road objects on and along the road. These objects are currently in the National Road Database (NVDB). When running random sampling on the road, the control engineers should see the road and the objects in the tablet screen. When registering nonconformities, it should be considered whether the condition of the objects is automatically updated in NVDB. One should be able to retrieve statistics of past deficiencies more efficiently. By generating lists of deficiencies with associated information used in the case management of deficiencies one should be able to save significantly on costs. You can also get a better check on whether sanctions have been paid by creating an automatic notification to the builder when sanctions are not credited within the time limit. All processes that are relevant in the operating contracts should be entered into the computer system so that you only have to remove what is not applicable to the contract in question. The state object list should have been used further in a road network maintenance management system where you can prioritize what you should do about actions and when to do them. This will give a more optimal prioritization of the measures and a more cost-effective maintenance. 
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titlePotensial innen effektivisering og forbedring av Statens vegvesens datasystem for oppfølging av driftog vedlikehold av veger
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel