Embedded System for Underwater Data Acquisition
Abstract
En små-skala oppdrftsaktuator, designet for a holde en gitt dybde mellom 0 og 50meter, har potensial til å bli et nyttig verktøy med bruksområde relatert til kart-legging av undervannsstrømmer og innsamling av data. Ut fra en gjennomførtbruksanalyse er det laget en spesifikasjonsliste som danner grunnlag for designkriterier for et nytt innvevd sensor- og styringssystem. Mål for projektet er å de-signe og implementere et system som tilfredsstiller de definerte brukskriteriene.
Det implementerte systemet inneholder en PID kontroll algoritme og grenses-nitt for motor styring; SD minnekort og larging av datalogg; Trådløs Bluetoothgrensesnitt, for å overføre datalogg filer og å konfiguere fartøyet; og, sensorerbrukt for å operere fartøyet og samle data. Systemet er implementert som ettilpasset kretskort, ulike sensormoduler, programvare/fastvare, og nødvendigemekaniske modifikasjoner. Sensorer som ikke er nødvendig for fartøyets sent-rale funksjoner er ikke konfiguert. Sensorene er derimot koblet til og gjort klarfor å konfigueres på et senere tidspunkt. En terminal-applikasjon er utviklet somgrensesnitt mot fartøyet for datamaskiner med Bluetooth Low Energy.
Fartøyet er testet på land, i ferskvann, og knapt i saltvann. hovedfunksjoner ertestet og verifisert; først i omgivelser uten vann, og deretter i et ferskvannsbas-seng. Et ferskvann er vurdert passende for å stille inn PID regulatoren, hvor PIDkoeffisienter er funnet med systemrespons som gjør at fartøyet holder den gittedybden. Fartøyet er testet i saltvann med koeffisientverdiene funnet i ferskvann,der systemresponsen viser seg å være annerledes og ikke egnet for operasjonellbruk. Videre test er nødvendig for å oppnå brukbar systemrespons for saltvann.
Egenskaper for trådløs luft-vann grensesnitt er undersøkt ved å teste to ulikeantennekonfigurasjoner i fersk- og saltvann. Det er funnet at en FlexPIFA antennegir bedre resultat enn en keramisk chip monopol antenne; der stabil forbindelseer opprettholdt for dybder ned til 10 cm i ferskvann, og 5 cm i saltvann. A small-scale buoyancy vehicle, designed to maintain a target depth between 0and 50 meters, has potential to become a useful tool with applications relatedto underwater current tracking and data acquisition. A list of specifications areobtained through a use case analysis that form the design criteria for a new em-bedded sensor- and control system. The goal of this project is to design and im-plement a system that satisfy the use case requirements.
The implemented system include a PID control algorithm and interfacing to motorcontroller; SD card and data logging; wireless Bluetooth interfacing, to transferlog data and set vehicle configurations; and various sensors for vehicle control anddata acquisition. The system is implemented in the form of a custom designedPCB, sensor modules, firmware, and various mechanical modifications. Sensorsnot critical for the vehicle’s core functionality are not configured, instead theyare installed and ready to be configured at a later stage. A terminal application isdeveloped to interface the vehicle with a Bluetooth Low Energy enabled computer.
The vehicle is tested on land, in fresh water, and briefly in salt water. The corefunctionality is tested and verified; first in dry conditions, then in a freshwatertank. A freshwater lake is found suitable for PID tuning, where a set of PID coeffi-cients are found with a system response that enable the vehicle to maintain targetdepth. The vehicle is tested in salt water with the same coefficient values found inthe freshwater lake, where system response is different and not suitable for oper-ation. Further testing is needed to obtain suitable system response in salt water.
Wireless air-water interface properties are investigated and tested with two an-tenna configurations in fresh- and salt water. A FlexPIFA is found superior toa ceramic chip monopole antenna, where reliable connection is maintained fordepths down to 10 cm in fresh water and 5 cm in salt water.