Opplæring i bruk av ERP - Workday i BDO
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2777999Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven er å få et innblikk i hvordan en stor organisasjon hargått frem med tanke på opplæring av brukere i et ERP-system. Oppgavenpresenterer teori omkring ERP-systemer og implementasjon av disse, vi gjennomgårogså endel teori omkring «beste praksis» når det kommer til ERP-opplæring.Problemstillingen vi har benyttet i forskningen lyder som følger: I hvilken grad lykkesBDO med opplæringen av supportorganisasjonen knyttet til innføringen av Workday?Resultatene av denne studien bygger på et teoretisk grunnlag rundt innføringen av etnytt ERP-system og opplæring knyttet til denne innføringen. Videre byggerresultatene på empiri innsamlet ved bruk av kvalitative semistrukturerte intervjuermed representative grupper fra deltakerne av innføringsprosjektet.Konklusjonen fra dette arbeidet fremviser problematikken rundt denne innføringen ogtar for seg sider fra både ledere og brukere under dette prosjektet. Det trekkes fremforskjeller mellom inntrykk og både positive og negative effekter som oppstounderveis. Vi knytter avgjørelser gjort under innføringen opp mot «beste praksiser»som er kommet frem via litteraturen. The purpose of this thesis is to gain insight into how a large organization haveproceeded with the training of users in a new ERP-system. The thesis presentstheory surrounding ERP-systems and implementation of these, we also presenttheory surrounding «best practices» in relation to ERP-training. The thesis questionwe have used in our research is as follows: In what degree have BDO succeededwith the training of the support organization linked to the implementation of Workday?The findings of this study build upon a theoretical foundation surrounding theimplementation of a new ERP-system and the training involved. The results furtherbuild on empirical data collected through qualitative semi structured interviews withrepresentatives from both sides of the implementation-project.The conclusion of our research investigates the problems that arose with thisimplementation-project and addresses sides from both managers and users duringthis project. Differences between impressions, and both positive and negative effectsthat arose along the way are highlighted. Decisions done during the implementationare compared to «best practices» that emerged from the literature.