dc.contributor.advisor | Hjelle, Tortstein Elias Løland | |
dc.contributor.author | Andresen, Marius Borgen | |
dc.contributor.author | Fuglem, Christoffer Arstad | |
dc.date.accessioned | 2021-09-15T16:37:50Z | |
dc.date.available | 2021-09-15T16:37:50Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:83511437:83539781 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2777999 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne oppgaven er å få et innblikk i hvordan en stor organisasjon har
gått frem med tanke på opplæring av brukere i et ERP-system. Oppgaven
presenterer teori omkring ERP-systemer og implementasjon av disse, vi gjennomgår
også endel teori omkring «beste praksis» når det kommer til ERP-opplæring.
Problemstillingen vi har benyttet i forskningen lyder som følger: I hvilken grad lykkes
BDO med opplæringen av supportorganisasjonen knyttet til innføringen av Workday?
Resultatene av denne studien bygger på et teoretisk grunnlag rundt innføringen av et
nytt ERP-system og opplæring knyttet til denne innføringen. Videre bygger
resultatene på empiri innsamlet ved bruk av kvalitative semistrukturerte intervjuer
med representative grupper fra deltakerne av innføringsprosjektet.
Konklusjonen fra dette arbeidet fremviser problematikken rundt denne innføringen og
tar for seg sider fra både ledere og brukere under dette prosjektet. Det trekkes frem
forskjeller mellom inntrykk og både positive og negative effekter som oppsto
underveis. Vi knytter avgjørelser gjort under innføringen opp mot «beste praksiser»
som er kommet frem via litteraturen. | |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis is to gain insight into how a large organization have
proceeded with the training of users in a new ERP-system. The thesis presents
theory surrounding ERP-systems and implementation of these, we also present
theory surrounding «best practices» in relation to ERP-training. The thesis question
we have used in our research is as follows: In what degree have BDO succeeded
with the training of the support organization linked to the implementation of Workday?
The findings of this study build upon a theoretical foundation surrounding the
implementation of a new ERP-system and the training involved. The results further
build on empirical data collected through qualitative semi structured interviews with
representatives from both sides of the implementation-project.
The conclusion of our research investigates the problems that arose with this
implementation-project and addresses sides from both managers and users during
this project. Differences between impressions, and both positive and negative effects
that arose along the way are highlighted. Decisions done during the implementation
are compared to «best practices» that emerged from the literature. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Opplæring i bruk av ERP - Workday i BDO | |
dc.type | Bachelor thesis | |