dc.contributor.advisor | Porathe, Thomas | |
dc.contributor.author | Kaland, Thomas Colin Guo | |
dc.date.accessioned | 2021-09-14T16:49:12Z | |
dc.date.available | 2021-09-14T16:49:12Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:52603572:33482086 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2776810 | |
dc.description.abstract | I de siste årene har det vært flere brannhendelser ombord ro-ro-skip, en
type bilferge. Konsekvensene av disse brannene kunne ha vært redusert
dersom skipene hadde hatt et bedre system for håndtering av brann.
Denne oppgaven utforsker hvordan brann er detektert ombord skip,
og hvordan brannbekjempning er planlagt og utført med et fokus på
øvre ledelse og situasjonsforståelse. Ut fra utforskningen finner man
at et mer samlet system, et system som kombinerer informasjon
fra andre relevante brannbekjempnings utstyr og systemer ombord,
trengs ombord skip. Utforskningen tyder og på at et bærbart
informasjonssystem kan effektivisere brannbekjempning og planlegging
ved å spre informasjon til mannskap som ikke befinner seg på broen.
Videre er flere prototyper av et slikt bærbart system testet. Testene
viser flere mangler og forbedringspotensialer ved prototypene, men de
viser også en veldig positiv holdning til konseptet fra skipsmannskap.
Til slutt er flere tanker og anbefalinger delt rundt hva et samlet
brannbekjempnings-informasjonssystem burde inneholde. | |
dc.description.abstract | In recent years, there has been a significant number of fires aboard
ro-ro-ships, i.e. a type of vehicle ferry. The consequences of these fires
could have been reduced had there been a better fire management
system aboard.
This thesis explores how fire is detected and firefighting is planned and
executed, with a focus on upper command and situational awareness.
The exploration shows that a more unified system, a system that
combines information from relevant firefighting equipment and systems
aboard and presents it to the user, is needed aboard ships. The research
also shows that a portable fire management system might streamline
firefighting planning by making information available to crews not
situated on the bridge.
Further, different prototypes of a portable fire management system
are tested. The tests unveil several improvement potentials with the
prototypes, but they also show a very positive attitude towards the
concept from ship crew.
In the end, several recommendations and thoughts on what such a
unified firefighting system should contain is presented. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Den digitale brannsentralen, design av et brannslukking-ressurssenter for bruk i kritiske situasjoner ombord
roroskip. | |
dc.type | Master thesis | |