Den digitale brannsentralen, design av et brannslukking-ressurssenter for bruk i kritiske situasjoner ombord roroskip.
Abstract
I de siste årene har det vært flere brannhendelser ombord ro-ro-skip, entype bilferge. Konsekvensene av disse brannene kunne ha vært redusertdersom skipene hadde hatt et bedre system for håndtering av brann.
Denne oppgaven utforsker hvordan brann er detektert ombord skip,og hvordan brannbekjempning er planlagt og utført med et fokus påøvre ledelse og situasjonsforståelse. Ut fra utforskningen finner manat et mer samlet system, et system som kombinerer informasjonfra andre relevante brannbekjempnings utstyr og systemer ombord,trengs ombord skip. Utforskningen tyder og på at et bærbartinformasjonssystem kan effektivisere brannbekjempning og planleggingved å spre informasjon til mannskap som ikke befinner seg på broen.
Videre er flere prototyper av et slikt bærbart system testet. Testeneviser flere mangler og forbedringspotensialer ved prototypene, men deviser også en veldig positiv holdning til konseptet fra skipsmannskap.
Til slutt er flere tanker og anbefalinger delt rundt hva et samletbrannbekjempnings-informasjonssystem burde inneholde. In recent years, there has been a significant number of fires aboardro-ro-ships, i.e. a type of vehicle ferry. The consequences of these firescould have been reduced had there been a better fire managementsystem aboard.
This thesis explores how fire is detected and firefighting is planned andexecuted, with a focus on upper command and situational awareness.The exploration shows that a more unified system, a system thatcombines information from relevant firefighting equipment and systemsaboard and presents it to the user, is needed aboard ships. The researchalso shows that a portable fire management system might streamlinefirefighting planning by making information available to crews notsituated on the bridge.
Further, different prototypes of a portable fire management systemare tested. The tests unveil several improvement potentials with theprototypes, but they also show a very positive attitude towards theconcept from ship crew.
In the end, several recommendations and thoughts on what such aunified firefighting system should contain is presented.