• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Er kjemisk likevekt vanskelig å forstå?

Valberg, Regine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Regine Valberg (2.282Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2719617
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [2013]
Abstract
Kjemi blir ofte sett på som et fag som er krevende å lære. En mulig årsak er at modeller og begreper i faget er abstrakte. Tidligere forskning viser at studenter har vansker med å forstå kjemisk likevekt og at dette temaet er viktig for forståelsen av andre tema innenfor kjemien.

I denne studien er forståelsen, hos førsteårsstudenter, for temaet kjemisk likevekt undersøkt. For å undersøke dette er det benyttet en flervalgstest (Chemical Concept Inventory, forkortet CCI) for å vurdere studentenes konseptuelle forståelse. Det er også gjennomført intervju med fem studenter for å undersøke hvordan de løser utvalgte kjemisk likevektsoppgaver. Under intervjuet ble studentenes bruk av Le Châteliers prinsipp og om studentene var sikre eller usikre i sine resonnement vurdert.

Resultatene i studien viser at studentene har problemer med å forstå temaet kjemisk likevekt. Datamaterialet fra CCI-testen tyder på at studentene har liten konseptuell forståelse både i starten og i slutten av semesteret, noe som intervjuene bekrefter. Studentene som sa at de aktivt benyttet Le Châteliers prinsipp hadde problemer med å forutse resultatet som følger av en endring i konsentrasjon, i en kjemisk likevekt. Under intervjuene ble det også avdekket at enkelte studenter ikke hadde forståelse for at et kjemisk system i likevekt er i en dynamisk tilstand. De viste også tegn til usikkerhet når de svarte på spørsmålene under intervjuet, og enkelte uttrykte også dette eksplisitt. Denne studien viser at førsteårsstudenter ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) har problemer med å forstå kjemisk likevekt.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit