Musikk som modalitet for tekstskaping: Musikklytting som estetisk tilnærming til det å skrive tekster
Master thesis
View/ Open
Date
2012Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3813]
Abstract
Masteroppgaven ”Musikklytting som estetisk tilnærming til det å skrive tekster” har til hensikt å identifisere hvordan musikklytting som estetisk tilnærming fungerer i forhold til det å skrive tekster for elever på mellomtrinnet. Forarbeidet med denne oppgaven startet som et eksplorerende pilotstudie ved en skoles 4-trinn, der hensikten var å utforske ulike estetiske tilnærminger til tekstskaping i norskfaget. På grunnlag av dette var det spesielt en tilnærming som fungerte særskilt godt, som ved dette skilte seg ut som et interessant felt for videre utforsking. Derfra startet utviklingsstudiet som denne masteroppgaven bygger på, med 13 elever på 4-trinn, der jeg gjorde et forsøk på å karakterisere hvordan ”musikklytting som estetisk tilnærming til det å skrive tekster” fungerer i praksis i norskfaget.
Masteroppgaven bygger på innsamlet kunnskap fra 4 norsktimer, der jeg som forsker gjennomførte en intervensjon som gjestelærer med musikk som estetisk tilnærming til å skrive tekster i norskfaget. Studiens data bygger på elevperspektivet, tekstene elevene skrev og video-observasjoner av skoletimenes sosiale helhet. Herfra ble ulike analyser gjennomført, der ulike momenter ved elevenes perspektiver, elevtekstene og video-observasjonene kom til overflaten, som fra hvert sitt hold karakteriserte hvordan musikklytting helhetlig fungerer i forhold til tekstskaping. På grunnlag av både elevene, tekstene og den sosiale helheten, viser studien hvordan elevers erfaringer og opplevelser med hverdagslivet og det multimodale samfunnet utenfor skolen er avgjørende faktorer for hvordan musikklytting fungerer med tekstskaping i norskfaget. Studien synliggjør med dette muligheter, men også utfordringer som ligger til grunn for hvordan et prosessorientert estetisk arbeid fungerer i en læringsinstitusjon, som til tross for et multimodalt samfunn, fortsatt ligger dypt forankret i en tradisjonell forståelse av kunnskap. The master thesis "Music Listening as an aesthetical approach to writing texts" are intended to identify how music listening as an aesthetical approach works in relation to writing texts for pupils in middle school. The preparations of this thesis startet off as an exploratory pilot study with a schools fourth graders, which aimed to explore different aesthetical approaches to text creation in Norwegian. Based on this intervention, there was one approach that worked particularly well, as by this stood out as an interesting field for further exploration. Then began the development of the study which this thesis is based on, with thirteen fourth graders, where I made an attempt to characterize how "music listening as an aesthetical approach to writing texts" works in practice in Norwegian.
The thesis is based on the knowledge collected from four Norwegian lessons, where I as a researcher conducted an intervention as a guest teacher of music as an aesthetical approach to writing texts in Norwegian. The data of the study, are based on the pupil perspective, the texts written by the pupils and video observations of four norwegian lessons. From the various analyzes carried out, different diverse elements of the students' perspectives, student texts and video observations conducted in characterizing the coherent functions of musiclistening in relation to text creation. On the basis of the pupils, the texts of the pupils and the social whole of the video observations, the study shows how pupils' experiences with everyday life and the multimodal community outside the school determines how music listening works in relation to text creation in Norwegian. The study reflects upon this, opportunities, but also challenges that underlie a process-oriented aesthetical work in a learning institution that, despite a multimodal society, still is deeply rooted in a traditional understanding of knowledge.