Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstern, Tone Pernillenb_NO
dc.contributor.advisorWaade, Roy Akselnb_NO
dc.contributor.authorKarlsen, Rikkenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:41:00Z
dc.date.available2014-12-19T14:41:00Z
dc.date.created2013-03-26nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier613089nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270309
dc.description.abstractMasteroppgaven ”Musikklytting som estetisk tilnærming til det å skrive tekster” har til hensikt å identifisere hvordan musikklytting som estetisk tilnærming fungerer i forhold til det å skrive tekster for elever på mellomtrinnet. Forarbeidet med denne oppgaven startet som et eksplorerende pilotstudie ved en skoles 4-trinn, der hensikten var å utforske ulike estetiske tilnærminger til tekstskaping i norskfaget. På grunnlag av dette var det spesielt en tilnærming som fungerte særskilt godt, som ved dette skilte seg ut som et interessant felt for videre utforsking. Derfra startet utviklingsstudiet som denne masteroppgaven bygger på, med 13 elever på 4-trinn, der jeg gjorde et forsøk på å karakterisere hvordan ”musikklytting som estetisk tilnærming til det å skrive tekster” fungerer i praksis i norskfaget. Masteroppgaven bygger på innsamlet kunnskap fra 4 norsktimer, der jeg som forsker gjennomførte en intervensjon som gjestelærer med musikk som estetisk tilnærming til å skrive tekster i norskfaget. Studiens data bygger på elevperspektivet, tekstene elevene skrev og video-observasjoner av skoletimenes sosiale helhet. Herfra ble ulike analyser gjennomført, der ulike momenter ved elevenes perspektiver, elevtekstene og video-observasjonene kom til overflaten, som fra hvert sitt hold karakteriserte hvordan musikklytting helhetlig fungerer i forhold til tekstskaping. På grunnlag av både elevene, tekstene og den sosiale helheten, viser studien hvordan elevers erfaringer og opplevelser med hverdagslivet og det multimodale samfunnet utenfor skolen er avgjørende faktorer for hvordan musikklytting fungerer med tekstskaping i norskfaget. Studien synliggjør med dette muligheter, men også utfordringer som ligger til grunn for hvordan et prosessorientert estetisk arbeid fungerer i en læringsinstitusjon, som til tross for et multimodalt samfunn, fortsatt ligger dypt forankret i en tradisjonell forståelse av kunnskap.nb_NO
dc.description.abstractThe master thesis "Music Listening as an aesthetical approach to writing texts" are intended to identify how music listening as an aesthetical approach works in relation to writing texts for pupils in middle school. The preparations of this thesis startet off as an exploratory pilot study with a schools fourth graders, which aimed to explore different aesthetical approaches to text creation in Norwegian. Based on this intervention, there was one approach that worked particularly well, as by this stood out as an interesting field for further exploration. Then began the development of the study which this thesis is based on, with thirteen fourth graders, where I made an attempt to characterize how "music listening as an aesthetical approach to writing texts" works in practice in Norwegian. The thesis is based on the knowledge collected from four Norwegian lessons, where I as a researcher conducted an intervention as a guest teacher of music as an aesthetical approach to writing texts in Norwegian. The data of the study, are based on the pupil perspective, the texts written by the pupils and video observations of four norwegian lessons. From the various analyzes carried out, different diverse elements of the students' perspectives, student texts and video observations conducted in characterizing the coherent functions of musiclistening in relation to text creation. On the basis of the pupils, the texts of the pupils and the social whole of the video observations, the study shows how pupils' experiences with everyday life and the multimodal community outside the school determines how music listening works in relation to text creation in Norwegian. The study reflects upon this, opportunities, but also challenges that underlie a process-oriented aesthetical work in a learning institution that, despite a multimodal society, still is deeply rooted in a traditional understanding of knowledge.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanningnb_NO
dc.subjectAesthetical approachen_GB
dc.subjecttext creationen_GB
dc.subjectformal reseachen_GB
dc.subjectschool developmenten_GB
dc.subjectknowledgeen_GB
dc.subjectwritingen_GB
dc.subjectmusiclisteningen_GB
dc.subjectuse of modalitiesen_GB
dc.subjectteachingen_GB
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.subjectEstetisk tilnærmingno_NO
dc.subjecttekstskapingno_NO
dc.subjectkunnskapno_NO
dc.subjectskoleutviklingno_NO
dc.subjectmusikklyttingno_NO
dc.subjectutviklingsforskningno_NO
dc.subjectintervensjonno_NO
dc.subjectmodalitetsbrukno_NO
dc.subjectundervisningno_NO
dc.titleMusikk som modalitet for tekstskaping: Musikklytting som estetisk tilnærming til det å skrive teksternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanningnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel