dc.contributor.advisor | Frostad, Per | nb_NO |
dc.contributor.author | Asbøll, Vera Strand | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:40:17Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:40:17Z | |
dc.date.created | 2014-10-24 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 758014 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/270148 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er rettet mot barnehagens arbeid med tidlig innsats og forebygging. Fokuset ligger på barn som viser tegn til atferdsproblemer og hvordan arbeidet med disse barna foregår i lys av fokuset på tidlig innsats og forebygging. Problemstillingen for oppgaven er: ”Hva vektlegger pedagogiske ledere i arbeidet med utfordrende atferd hos barn?”
Studien har tatt utgangspunkt i en kvalitativ forskningstilnærming hvor data er samlet inn gjennom tre semistrukturerte intervjuer. Utvalget består av tre pedagogiske ledere fra to forskjellige barnehager. Målet med intervjuene var å få innsikt i deltakernes tanker og erfaringer rundt temaet. I tillegg har jeg gjennom et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og en kommune i Sør-Trøndelag vært med på å utforme og få tilgang til en spørreundersøkelse. Den har jeg brukt til å støtte opp under enkelte av funnene fra intervjustudien.
Det deltakerne la mest vekt på under intervjuene er reflektert i tre hovedkategorier i resultatdelen. Hovedkategoriene er barnehagens rolle i arbeidet med atferdsproblematikk, atferdsproblemer og samarbeid rundt barn med atferdsproblemer. Under hovedkategoriene har jeg drøftet to-tre underkategorier som reflekterer det de pedagogiske lederne vektla mer spesifikt. Resultatene viser at noe av det barnehagene legger størst vekt på i arbeid med atferdsproblematikk er relasjonsarbeid, observasjon og kartlegging, foreldresamarbeid og samarbeid med den pedagogisk-psykologiske tjenesten. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |
dc.title | Utfordrende atferd i barnehagen: En kvalitativ intervjustudie av hva pedagogiske ledere vektlegger i arbeidet med utfordrende atferd hos barn | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 85 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |