dc.contributor.advisor | Frostad, Per | nb_NO |
dc.contributor.author | Aune, Ruth Ellen Asphol | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:39:25Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:39:25Z | |
dc.date.created | 2013-04-24 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 617804 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/269786 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne kvalitative studien der problemstillingen er: «Hvordan opplever barn å delta i gruppe med intensiv opplæring?» er å lytte til barnet og få innsikt i dets opplevelser rundt det å bli tatt ut av klassefellesskapet for å delta i intensiv opplæring.
Utvalget består av tre elever fra 6.klasse. Disse elevenes opplevelser av tilrettelagt undervisning, mestring og motivasjon samt tilhørighet i fellesskapet drøftes ut fra empiri, tidligere forskning og relevant teori.
Elevene er delt i sin oppfatning av å bli tatt ut av klassen for å få et tilbud i gruppe. To av informantene opplever at de får mer hjelp enn i klassen og gjennom god støtte fra lærer får de flere positive mestringsopplevelser. De kjenner på et godt fellesskap i gruppa samtidig som de har god tilhørighet i klassen. Den tredje informanten opplever ikke at undervisningen blir tilrettelagt for han i gruppa, dette begrunner han i manglende utfordringer og økt leksemengde. Han savner det sosiale fellesskapet i klassen og motivasjon for deltakelse i gruppa er lav. Elevene opplever at de ikke har medbestemmelse i undervisningen, men de er av den oppfatning at dette klart vil være en faktor for å øke arbeidsinnsatsen ytterligere. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |
dc.subject | Social and Behavioural Science, Law | en_GB |
dc.title | Hvordan opplever barn å delta i gruppe med intensiv opplæring?: En kvalitativ studie av tre elevers opplevelse av å bli tatt ut av klassefellesskapet for å delta i gruppe med intensiv opplæring | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 52 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |