Inkludering av hørselshemmede barn i bostedsskolen: En kvalitativ studie av tre læreres opplevelser rundt det å ha en hørselshemmet elev i sin klasse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/269443Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formål og problemstilling
Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan de som er lærere for elever med hørselshemming, opplever å ha en hørselshemmet elev i sin klasse. Målet er å få innsikt i hva de ser på som viktig i tilretteleggingen av skolehverdagen, og for elevens mulighet til deltakelse. Jeg ønsker også å se på hvordan lærerne opplever den ytre organiseringen av opplæringen, og hvilke rammer de arbeider innenfor. Det er derfor også fokus på hvordan lærerne opplever samarbeidet med både skolen og kommunen.
Problemstillingen er som følger: Hvordan oppleves det for lærere i grunnskolen å ha en hørselshemmet elev i klassen, og hvilke erfaringer har de rundt inkludering og tilrettelegging for deltakelse i fellesskapet i klassen og på skolen?
Hørselshemming er en fellesbetegnelse, og innebærer alle grader av hørselstap. For å avgrense problemstillingen har jeg derfor valgt å se på lærere til elever som har tegnspråk som førstespråk. Disse elevene har rett på opplæring i og på tegnspråk i henhold til opplæringslovens paragraf 2-6.
Metode
I denne studien er jeg opptatt av å få innsikt ved å gå i dybden i synspunkter og erfaringer, ikke i tallfesting av mine funn. Jeg har derfor valgt en kvalitativ forskningstilnærming, hvor grunnlaget for oppgaven er en intervjustudie. Gjennom et semistrukturert intervju fikk jeg et godt utgangspunkt for å få kunnskap om informantenes opplevelser og refleksjoner. Utvalget består av tre lærere som har en hørselshemmet elev med tegnspråk som førstespråk i sin klasse, og som ikke har andre tilleggsvansker annet enn de som er knyttet til hørselen.