Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Pernb_NO
dc.contributor.authorSolbu, Kristine Lånkenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:36Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:36Z
dc.date.created2011-10-20nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier450443nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269443
dc.description.abstractFormål og problemstilling Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan de som er lærere for elever med hørselshemming, opplever å ha en hørselshemmet elev i sin klasse. Målet er å få innsikt i hva de ser på som viktig i tilretteleggingen av skolehverdagen, og for elevens mulighet til deltakelse. Jeg ønsker også å se på hvordan lærerne opplever den ytre organiseringen av opplæringen, og hvilke rammer de arbeider innenfor. Det er derfor også fokus på hvordan lærerne opplever samarbeidet med både skolen og kommunen. Problemstillingen er som følger: Hvordan oppleves det for lærere i grunnskolen å ha en hørselshemmet elev i klassen, og hvilke erfaringer har de rundt inkludering og tilrettelegging for deltakelse i fellesskapet i klassen og på skolen? Hørselshemming er en fellesbetegnelse, og innebærer alle grader av hørselstap. For å avgrense problemstillingen har jeg derfor valgt å se på lærere til elever som har tegnspråk som førstespråk. Disse elevene har rett på opplæring i og på tegnspråk i henhold til opplæringslovens paragraf 2-6. Metode I denne studien er jeg opptatt av å få innsikt ved å gå i dybden i synspunkter og erfaringer, ikke i tallfesting av mine funn. Jeg har derfor valgt en kvalitativ forskningstilnærming, hvor grunnlaget for oppgaven er en intervjustudie. Gjennom et semistrukturert intervju fikk jeg et godt utgangspunkt for å få kunnskap om informantenes opplevelser og refleksjoner. Utvalget består av tre lærere som har en hørselshemmet elev med tegnspråk som førstespråk i sin klasse, og som ikke har andre tilleggsvansker annet enn de som er knyttet til hørselen.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleInkludering av hørselshemmede barn i bostedsskolen: En kvalitativ studie av tre læreres opplevelser rundt det å ha en hørselshemmet elev i sin klassenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber75nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel