• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn av rusmisbrukere: - En kvalitativ studie om hvordan voksne opplevde å være barn av rusmisbrukere og hvilke signaler de viste sine omgivelser.

Eid, Sissel Tone Øie
Master thesis
Thumbnail
Åpne
404574_FULLTEXT01.pdf (551.9Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/269325
Utgivelsesdato
2010
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2227]
Sammendrag
Formålet med denne studie var å undersøke om og hvordan voksne i et retrospektivt perspektiv opplevde å være barn av rusmisbrukere, og om de mente at de viste noen form for signaler til omgivelsene. Dette ut i fra opplevelser de mente de hadde i tiårsalderen. Jeg benyttet en kvalitativ forskningsmetode for å få frem deltakernes erfaringer og opplevelser.

Studien er basert på intervju av seks voksne mennesker som har vært barn av rusmisbrukere. Disse ble valgt ut i fra etiske argumenter og den praktiske gjennomføringen av prosjektet.

For innhenting av datamaterialet anvendte jeg en intervjuguide som var bygd opp med utgangspunkt i et halvstrukturert intervju. Alle intervju ble transkribert og analysert.

Resultatet ble sortert ut i fra kategoriene; kommunikasjon, relasjoner og selvoppfatning. Deretter ble teoriene drøftet opp i mot kategoriene.

Hovedfunnene viste at det var overraskende hvor stor betydning opplevelsene som informantene hadde, påvirket signalene. Det er disse opplevelsene som fortsatt den dag i dag plager informantene og gjør at de fortsatt sliter.

Slik som informantene uttrykte det, hadde deres hverdag vært langt enklere i dag dersom omgivelsene på et langt tidligere tidspunkt hadde sett signalene de ga.
Utgiver
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit