• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Løs kanon på dekk? - En kvalitativ studie av temavalg i historiedelen av lokale læreplaner på ungdomstrinnet

Spjelkavik, Stein
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Stein Spjelkavik (1.244Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2687021
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [1980]
Sammendrag
Denne undersøkelsen er en kvalitativ undersøkelse av valg av undervisningstemaer i historie som er gjort i de lokale læreplanene ved 28 norske ungdomsskoler. Formålet for dette prosjektet er å undersøke både hvilken frihet lærere og skoler har i det å bestemme innholdet i historieundervisningen, og hvordan en slik frihet faktisk blir brukt. Bakgrunnen for valget av dette temaet er at jeg gjennom studier og jobb har blitt interessert i hvilke valg vi gjør når vi planlegger undervisning, og hva som påvirker disse valgene. Problemstillingen og forskningsspørsmålene for undersøkelsen er:

Hvilke føringer for innhold og temavalg i historie finner vi i K06, og hvilke likheter og forskjeller i temavalg i historie finner vi i lokale læreplaner på ungdomstrinnet?

For å hjelpe meg besvare dette har jeg strukturert undersøkelsen rundt tre forskningsspørsmål:

- Hvilke føringer for innhold og temavalg ligger i LK06?

- Hvilke undervisningstemaer finner vi i de lokale planene?

- Hva kjennetegner de særegne undervisningstemaene?

Funnene i denne undersøkelsen viser at det ligger noen føringer i LK06 for hva den konkrete undervisningen skal handle om, men at disse ikke nødvendigvis blir fulgt opp i det lokale læreplanarbeidet. Funnene viser også at det er mulig å finne mønstre i hvilket innholdsstoff og undervisningstemaer for historieundervisningen lærere velger ut og at disse ofte er i form av emnekronologi. Undersøkelsen viser at det også er mulig å finne likheter mellom de temaene som skiller seg ut i de lokale planene.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit