Løs kanon på dekk? - En kvalitativ studie av temavalg i historiedelen av lokale læreplaner på ungdomstrinnet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2687021Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3814]
Sammendrag
Denne undersøkelsen er en kvalitativ undersøkelse av valg av undervisningstemaer i historie som er gjort i de lokale læreplanene ved 28 norske ungdomsskoler. Formålet for dette prosjektet er å undersøke både hvilken frihet lærere og skoler har i det å bestemme innholdet i historieundervisningen, og hvordan en slik frihet faktisk blir brukt. Bakgrunnen for valget av dette temaet er at jeg gjennom studier og jobb har blitt interessert i hvilke valg vi gjør når vi planlegger undervisning, og hva som påvirker disse valgene. Problemstillingen og forskningsspørsmålene for undersøkelsen er:
Hvilke føringer for innhold og temavalg i historie finner vi i K06, og hvilke likheter og forskjeller i temavalg i historie finner vi i lokale læreplaner på ungdomstrinnet?
For å hjelpe meg besvare dette har jeg strukturert undersøkelsen rundt tre forskningsspørsmål:
- Hvilke føringer for innhold og temavalg ligger i LK06?
- Hvilke undervisningstemaer finner vi i de lokale planene?
- Hva kjennetegner de særegne undervisningstemaene?
Funnene i denne undersøkelsen viser at det ligger noen føringer i LK06 for hva den konkrete undervisningen skal handle om, men at disse ikke nødvendigvis blir fulgt opp i det lokale læreplanarbeidet. Funnene viser også at det er mulig å finne mønstre i hvilket innholdsstoff og undervisningstemaer for historieundervisningen lærere velger ut og at disse ofte er i form av emnekronologi. Undersøkelsen viser at det også er mulig å finne likheter mellom de temaene som skiller seg ut i de lokale planene.