• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Løs kanon på dekk? - En kvalitativ studie av temavalg i historiedelen av lokale læreplaner på ungdomstrinnet

Spjelkavik, Stein
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Stein Spjelkavik (1.244Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2687021
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1980]
Abstract
Denne undersøkelsen er en kvalitativ undersøkelse av valg av undervisningstemaer i historie som er gjort i de lokale læreplanene ved 28 norske ungdomsskoler. Formålet for dette prosjektet er å undersøke både hvilken frihet lærere og skoler har i det å bestemme innholdet i historieundervisningen, og hvordan en slik frihet faktisk blir brukt. Bakgrunnen for valget av dette temaet er at jeg gjennom studier og jobb har blitt interessert i hvilke valg vi gjør når vi planlegger undervisning, og hva som påvirker disse valgene. Problemstillingen og forskningsspørsmålene for undersøkelsen er:

Hvilke føringer for innhold og temavalg i historie finner vi i K06, og hvilke likheter og forskjeller i temavalg i historie finner vi i lokale læreplaner på ungdomstrinnet?

For å hjelpe meg besvare dette har jeg strukturert undersøkelsen rundt tre forskningsspørsmål:

- Hvilke føringer for innhold og temavalg ligger i LK06?

- Hvilke undervisningstemaer finner vi i de lokale planene?

- Hva kjennetegner de særegne undervisningstemaene?

Funnene i denne undersøkelsen viser at det ligger noen føringer i LK06 for hva den konkrete undervisningen skal handle om, men at disse ikke nødvendigvis blir fulgt opp i det lokale læreplanarbeidet. Funnene viser også at det er mulig å finne mønstre i hvilket innholdsstoff og undervisningstemaer for historieundervisningen lærere velger ut og at disse ofte er i form av emnekronologi. Undersøkelsen viser at det også er mulig å finne likheter mellom de temaene som skiller seg ut i de lokale planene.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit