Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBakøy, Eva
dc.contributor.authorAa Engesmo, Ulrik
dc.date.accessioned2020-08-16T16:03:42Z
dc.date.available2020-08-16T16:03:42Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672342
dc.description.abstractFør jeg gikk i gang med oppgaven så satte jeg meg et mål om å tilegne meg bedre innsyn i strategier og framgangsmåter for å etablere et produksjonsselskap og holde det bærekraftig. Min kvalitative tilnærming førte til samtaler med fagpersonen Håvard Wettland Gosse fra Spætt Film, som hjalp veldig med å skaffe innside informasjon til min problemstilling. Min tilnærming førte også til at jeg oppsøkte informasjon fra andre profesjonelle fagfolk som i likhet med Gosse driver produksjonsselskap, men som driver sin virksomhet utenlands. Dette hjalp meg med å bekrefte om Gosses og andre fagfolks opplysninger gikk overens, hvilket det gjorde. I tillegg så har jeg brukt informasjon fra forfattere som har forsket på temaene jeg har vært innom. Opprettelsen og driften av et bærekraftig produksjonsselskap i Midt-Norge er en langvarig prosess hvor man må gjennom flere ledd for å klare å nå dit man vil. Til å starte med så må man skaffe seg erfaring ute i felten så tidlig som mulig ved å begynne å lage film. Man kan enten begynne å operere på egenhånd eller danne seg kreative miljøer. Man kan slå fast at stort engasjement og mengdetrening er det som får deg og din gruppe til å vokse som audiovisuelle skapere. Etterhvert som virksomheten din vokser så blir det anbefalt å orientere seg om hvor stor konkurransen din er i området og landet du bor i. Merkevarebyggingen og markedsføringen du selv gjør for din virksomhet er essensiell for å lykkes. Desto flere som vet om din virksomhet og dine kvaliteter, desto bedre. Man er også nødt til å forberede seg på å jobbe kontinuerlig og hardt for å få gjennomslag. Dette betyr at man ikke kan gi opp selv om man får et nei fra potensielle kunder og investorer. Man kan også gjennom sosiale medier melde seg inn i diverse filmgrupper som tilbyr muligheter og oppdrag man kan bli med på. For å bygge sitt selskap så må man utvikle sitt eget nettverk med kontakter. Dette gjør man ved å ta direkte kontakt med kunder etter å ha orientert seg om hvordan markedet er. Man bør også oppsøke og være tilstede der filmbransjen har arrangementer. Dette er det filmfestivalene, filmsentrene og fondene som står for. Der har man muligheten til å drive nettverksbygging og bygge et forhold basert på tillit til de som forvalter støtte til filmprosjekter.
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan etablerer man et produksjonsselskap i regionen Midt-Norge?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel