dc.description.abstract | Før jeg gikk i gang med oppgaven så satte jeg meg et mål om å tilegne meg bedre innsyn
i strategier og framgangsmåter for å etablere et produksjonsselskap og holde det bærekraftig.
Min kvalitative tilnærming førte til samtaler med fagpersonen Håvard Wettland Gosse fra Spætt
Film, som hjalp veldig med å skaffe innside informasjon til min problemstilling. Min tilnærming
førte også til at jeg oppsøkte informasjon fra andre profesjonelle fagfolk som i likhet med Gosse
driver produksjonsselskap, men som driver sin virksomhet utenlands. Dette hjalp meg med å
bekrefte om Gosses og andre fagfolks opplysninger gikk overens, hvilket det gjorde. I tillegg så
har jeg brukt informasjon fra forfattere som har forsket på temaene jeg har vært innom.
Opprettelsen og driften av et bærekraftig produksjonsselskap i Midt-Norge er en
langvarig prosess hvor man må gjennom flere ledd for å klare å nå dit man vil. Til å starte med så
må man skaffe seg erfaring ute i felten så tidlig som mulig ved å begynne å lage film. Man kan
enten begynne å operere på egenhånd eller danne seg kreative miljøer. Man kan slå fast at stort
engasjement og mengdetrening er det som får deg og din gruppe til å vokse som audiovisuelle
skapere. Etterhvert som virksomheten din vokser så blir det anbefalt å orientere seg om hvor stor
konkurransen din er i området og landet du bor i. Merkevarebyggingen og markedsføringen du
selv gjør for din virksomhet er essensiell for å lykkes. Desto flere som vet om din virksomhet og
dine kvaliteter, desto bedre. Man er også nødt til å forberede seg på å jobbe kontinuerlig og hardt
for å få gjennomslag. Dette betyr at man ikke kan gi opp selv om man får et nei fra potensielle
kunder og investorer. Man kan også gjennom sosiale medier melde seg inn i diverse filmgrupper
som tilbyr muligheter og oppdrag man kan bli med på. For å bygge sitt selskap så må man
utvikle sitt eget nettverk med kontakter. Dette gjør man ved å ta direkte kontakt med kunder etter
å ha orientert seg om hvordan markedet er. Man bør også oppsøke og være tilstede der
filmbransjen har arrangementer. Dette er det filmfestivalene, filmsentrene og fondene som står
for. Der har man muligheten til å drive nettverksbygging og bygge et forhold basert på tillit til de
som forvalter støtte til filmprosjekter. | |