Hvordan etablerer man et produksjonsselskap i regionen Midt-Norge?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2672342Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Før jeg gikk i gang med oppgaven så satte jeg meg et mål om å tilegne meg bedre innsyni strategier og framgangsmåter for å etablere et produksjonsselskap og holde det bærekraftig.Min kvalitative tilnærming førte til samtaler med fagpersonen Håvard Wettland Gosse fra SpættFilm, som hjalp veldig med å skaffe innside informasjon til min problemstilling. Min tilnærmingførte også til at jeg oppsøkte informasjon fra andre profesjonelle fagfolk som i likhet med Gossedriver produksjonsselskap, men som driver sin virksomhet utenlands. Dette hjalp meg med åbekrefte om Gosses og andre fagfolks opplysninger gikk overens, hvilket det gjorde. I tillegg såhar jeg brukt informasjon fra forfattere som har forsket på temaene jeg har vært innom.Opprettelsen og driften av et bærekraftig produksjonsselskap i Midt-Norge er enlangvarig prosess hvor man må gjennom flere ledd for å klare å nå dit man vil. Til å starte med såmå man skaffe seg erfaring ute i felten så tidlig som mulig ved å begynne å lage film. Man kanenten begynne å operere på egenhånd eller danne seg kreative miljøer. Man kan slå fast at stortengasjement og mengdetrening er det som får deg og din gruppe til å vokse som audiovisuelleskapere. Etterhvert som virksomheten din vokser så blir det anbefalt å orientere seg om hvor storkonkurransen din er i området og landet du bor i. Merkevarebyggingen og markedsføringen duselv gjør for din virksomhet er essensiell for å lykkes. Desto flere som vet om din virksomhet ogdine kvaliteter, desto bedre. Man er også nødt til å forberede seg på å jobbe kontinuerlig og hardtfor å få gjennomslag. Dette betyr at man ikke kan gi opp selv om man får et nei fra potensiellekunder og investorer. Man kan også gjennom sosiale medier melde seg inn i diverse filmgruppersom tilbyr muligheter og oppdrag man kan bli med på. For å bygge sitt selskap så må manutvikle sitt eget nettverk med kontakter. Dette gjør man ved å ta direkte kontakt med kunder etterå ha orientert seg om hvordan markedet er. Man bør også oppsøke og være tilstede derfilmbransjen har arrangementer. Dette er det filmfestivalene, filmsentrene og fondene som stårfor. Der har man muligheten til å drive nettverksbygging og bygge et forhold basert på tillit til desom forvalter støtte til filmprosjekter.