Å oppdra et barn med Asperger Syndrom: Foreldrenes opplevelser
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2661233Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: I møte med familier hvor barn er diagnostisert med Asperger Syndrom (AS) har vi erfart at foreldrene opplevde manglende informasjon og oppfølgning generelt, og at dette hadde innvirkning på familiens hverdag.Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å bedre kunne forstå hva foreldrene opplever når de oppdrar et barn med AS.Metode: For å oppnå dette ble det utført en systematisk litteraturstudie hvor vi fant åtte forskningsartikler som deretter ble analysert.Resultat: Funnene fra artiklene viser at foreldrene opplever en rekke vanskelige følelser som frustrasjon og bebreidelse, både fra seg selv og andre, i sammenheng med å oppdra barna. De synes også at helse-/skolepersonell har for lite kunnskap, og tar dem derfor ikke på alvor som fører til at familiene ikke får tilstrekkelig hjelp og omsorg.Konklusjon: Sykepleiere trenger mer kunnskap og opplæring om AS for å forbedre opplevelsen til foreldrene, og gi tilstrekkelig, individuelt tilpasset omsorg til familien. Background: In meeting with families where children are diagnosed with Asperger’s Syndrome (AS), we experienced that parents felt they had a lack of information and follow-up services in general, and that this had an impact on the family’s everyday life.Aim: The aim of this assignment is to better understand what parents experience while raising a child with AS.Method: To accomplish this, a systematic literature review was conducted where we found eight research articles that were consequently analysed.Results: The findings from the articles show that the parents experience a range of difficult emotions like frustration, guilt and blame from others in relation to raising their children. They also had the opinion that health-/schoolpersonnel do not have sufficient knowledge and do not take them seriously, which leads to the families not receiving adequate help and care.Conclusion: Nurses need more knowledge and training regarding AS to improve the parents’ experience, and to give sufficient, individualised care for families with children diagnosed with AS.