Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTafjord, Randi
dc.contributor.authorEllingvåg, Marie
dc.contributor.authorHonningsvåg, Ivan Hellton
dc.date.accessioned2020-07-07T16:08:07Z
dc.date.available2020-07-07T16:08:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2661233
dc.description.abstractBakgrunn: I møte med familier hvor barn er diagnostisert med Asperger Syndrom (AS) har vi erfart at foreldrene opplevde manglende informasjon og oppfølgning generelt, og at dette hadde innvirkning på familiens hverdag. Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å bedre kunne forstå hva foreldrene opplever når de oppdrar et barn med AS. Metode: For å oppnå dette ble det utført en systematisk litteraturstudie hvor vi fant åtte forskningsartikler som deretter ble analysert. Resultat: Funnene fra artiklene viser at foreldrene opplever en rekke vanskelige følelser som frustrasjon og bebreidelse, både fra seg selv og andre, i sammenheng med å oppdra barna. De synes også at helse-/skolepersonell har for lite kunnskap, og tar dem derfor ikke på alvor som fører til at familiene ikke får tilstrekkelig hjelp og omsorg. Konklusjon: Sykepleiere trenger mer kunnskap og opplæring om AS for å forbedre opplevelsen til foreldrene, og gi tilstrekkelig, individuelt tilpasset omsorg til familien.
dc.description.abstractBackground: In meeting with families where children are diagnosed with Asperger’s Syndrome (AS), we experienced that parents felt they had a lack of information and follow-up services in general, and that this had an impact on the family’s everyday life. Aim: The aim of this assignment is to better understand what parents experience while raising a child with AS. Method: To accomplish this, a systematic literature review was conducted where we found eight research articles that were consequently analysed. Results: The findings from the articles show that the parents experience a range of difficult emotions like frustration, guilt and blame from others in relation to raising their children. They also had the opinion that health-/schoolpersonnel do not have sufficient knowledge and do not take them seriously, which leads to the families not receiving adequate help and care. Conclusion: Nurses need more knowledge and training regarding AS to improve the parents’ experience, and to give sufficient, individualised care for families with children diagnosed with AS.
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ oppdra et barn med Asperger Syndrom: Foreldrenes opplevelser
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel