En empirisk studie om kunnskapsoverføring i bygge- og anleggsbransjen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2661158Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Overføring av kunnskap og erfaring mellom avdelinger og prosjekter hos aktører i bygge- oganleggsbransjen er viktig for å kunne utvikle og opprettholde kunnskapsnivået. Viktige aspektersom forståelse og kommunikasjon er med på å avgjøre om kunnskapen til enkeltindivider blirmottatt med riktig budskap av andre.Prosjektrapporten har som hensikt å avdekke utfordringer med overføring av kunnskap og erfaringknyttet til innleide ressurser og prefabrikkerte løsninger. For å kunne oppnå dette tar rapporten forseg generelle utfordringer med kunnskap og erfaring i bransjen og svarer på tre forskningsspørsmålknyttet til rapportens problemstilling.Arbeidet med rapporten er gjennomført ved bruk av litteratursøk og kvalitative intervju. Litteraturenhar bidratt til et godt teoretisk grunnlag for oppgaven og veiledning av metode. De kvalitativeintervjuene har bidratt til en bedre forståelse av arbeidsdagen til medarbeidere hos en entreprenør,med tanke på overføring av kunnskap og erfaring knyttet til den generelle overføringen, samtinnleide ressurser og prefabrikkerte løsninger. Det ble totalt gjennomført seks intervjuer med sjuforskjellige personer i ulike avdelinger.Resultatet viser at utfordringen med overføring av kunnskap og erfaring er mellom avdelinger ogforskjellige prosjekter. Det benyttes forskjellige kommunikasjonsplattformer for deling avinformasjon og erfaringer, og det viser seg at de forskjellige avdelingene har ulik erfaring medbruken av disse. Hvordan den enkelte medarbeider tilegner seg andres kunnskap er også varierende,og mye handler om den enkeltes fagforståelse. Samlingspunkter for deling av kunnskap medpåfølgende referater og rapporter er ofte ustrukturerte og erfaring som helhet blir ikke med fra etprosjekt til et annet.For å kunne bedre overføringen av kunnskap og erfaring bør rapporter og referater fra møterstruktureres slik at det blir lettere å finne informasjonen som trengs. Faste og strukturertekommunikasjonsplattformer bør innføres for alle parter, slik at det enkelt kan hentes ut informasjonog erfaring fra andre. Innsyn i andre avdelinger kan også være med på å utvikle den enkeltesforståelse for hva forskjellige oppgaver omhandler. The transfer of knowledge and experience between departments and projects of actors in theconstruction industry is important in order to develop and maintain the level of knowledge.Important aspects such as understanding and communication help to determine whether theknowledge of each individual is received with the right message by others.The project report aims to uncover challenges with the transfer of knowledge and experience relatedto hired resources and prefabricated solutions. In order to achieve this, the report addresses generalchallenges with knowledge and experience in the industry and answers three research questionsrelated to the report’s problem.Work on the report has been carried out using literature searches and qualitative interviews. Theliterature has contributed to a good theoretical basis for the thesis and method guidance. Thequalitative interviews have contributed to a better understanding of the workday of a contractor’semployees, with a view to transferring knowledge and experience related to the general transfer, aswell as hired resources and prefabricated solutions. A total of six interviews were conducted withseven different people in different departments.The result shows that the challenge of transferring knowledge and experience is betweendepartments and different projects. Different communication platforms are used for sharinginformation and experience, and it turns out that the different departments have different experiencewith their use. How the individual employee acquires the knowledge of others also varies, andmuch is about each individual’s professional understanding. Meeting points for sharing knowledgewith subsequent papers and reports are often unstructured and experience as a whole is nottransferred from one project to another.In order to improve the transfer of knowledge and experience, reports and minutes from meetingsshould be structured so that it is easier to find the information needed. Fixed and structuredcommunication platforms should be introduced for all parties so that information and experiencecan be easily extracted from others. Access to other departments can also help develop theindividual's understanding of what different tasks are about.