dc.contributor.advisor | Moazami, Amin | |
dc.contributor.author | Hårstad, Johan Einar | |
dc.contributor.author | Berger, Sondre | |
dc.date.accessioned | 2020-07-07T16:05:19Z | |
dc.date.available | 2020-07-07T16:05:19Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2661158 | |
dc.description.abstract | Overføring av kunnskap og erfaring mellom avdelinger og prosjekter hos aktører i bygge- og
anleggsbransjen er viktig for å kunne utvikle og opprettholde kunnskapsnivået. Viktige aspekter
som forståelse og kommunikasjon er med på å avgjøre om kunnskapen til enkeltindivider blir
mottatt med riktig budskap av andre.
Prosjektrapporten har som hensikt å avdekke utfordringer med overføring av kunnskap og erfaring
knyttet til innleide ressurser og prefabrikkerte løsninger. For å kunne oppnå dette tar rapporten for
seg generelle utfordringer med kunnskap og erfaring i bransjen og svarer på tre forskningsspørsmål
knyttet til rapportens problemstilling.
Arbeidet med rapporten er gjennomført ved bruk av litteratursøk og kvalitative intervju. Litteraturen
har bidratt til et godt teoretisk grunnlag for oppgaven og veiledning av metode. De kvalitative
intervjuene har bidratt til en bedre forståelse av arbeidsdagen til medarbeidere hos en entreprenør,
med tanke på overføring av kunnskap og erfaring knyttet til den generelle overføringen, samt
innleide ressurser og prefabrikkerte løsninger. Det ble totalt gjennomført seks intervjuer med sju
forskjellige personer i ulike avdelinger.
Resultatet viser at utfordringen med overføring av kunnskap og erfaring er mellom avdelinger og
forskjellige prosjekter. Det benyttes forskjellige kommunikasjonsplattformer for deling av
informasjon og erfaringer, og det viser seg at de forskjellige avdelingene har ulik erfaring med
bruken av disse. Hvordan den enkelte medarbeider tilegner seg andres kunnskap er også varierende,
og mye handler om den enkeltes fagforståelse. Samlingspunkter for deling av kunnskap med
påfølgende referater og rapporter er ofte ustrukturerte og erfaring som helhet blir ikke med fra et
prosjekt til et annet.
For å kunne bedre overføringen av kunnskap og erfaring bør rapporter og referater fra møter
struktureres slik at det blir lettere å finne informasjonen som trengs. Faste og strukturerte
kommunikasjonsplattformer bør innføres for alle parter, slik at det enkelt kan hentes ut informasjon
og erfaring fra andre. Innsyn i andre avdelinger kan også være med på å utvikle den enkeltes
forståelse for hva forskjellige oppgaver omhandler. | |
dc.description.abstract | The transfer of knowledge and experience between departments and projects of actors in the
construction industry is important in order to develop and maintain the level of knowledge.
Important aspects such as understanding and communication help to determine whether the
knowledge of each individual is received with the right message by others.
The project report aims to uncover challenges with the transfer of knowledge and experience related
to hired resources and prefabricated solutions. In order to achieve this, the report addresses general
challenges with knowledge and experience in the industry and answers three research questions
related to the report’s problem.
Work on the report has been carried out using literature searches and qualitative interviews. The
literature has contributed to a good theoretical basis for the thesis and method guidance. The
qualitative interviews have contributed to a better understanding of the workday of a contractor’s
employees, with a view to transferring knowledge and experience related to the general transfer, as
well as hired resources and prefabricated solutions. A total of six interviews were conducted with
seven different people in different departments.
The result shows that the challenge of transferring knowledge and experience is between
departments and different projects. Different communication platforms are used for sharing
information and experience, and it turns out that the different departments have different experience
with their use. How the individual employee acquires the knowledge of others also varies, and
much is about each individual’s professional understanding. Meeting points for sharing knowledge
with subsequent papers and reports are often unstructured and experience as a whole is not
transferred from one project to another.
In order to improve the transfer of knowledge and experience, reports and minutes from meetings
should be structured so that it is easier to find the information needed. Fixed and structured
communication platforms should be introduced for all parties so that information and experience
can be easily extracted from others. Access to other departments can also help develop the
individual's understanding of what different tasks are about. | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | En empirisk studie om kunnskapsoverføring i bygge- og anleggsbransjen | |
dc.type | Bachelor thesis | |