Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoazami, Amin
dc.contributor.authorHårstad, Johan Einar
dc.contributor.authorBerger, Sondre
dc.date.accessioned2020-07-07T16:05:19Z
dc.date.available2020-07-07T16:05:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2661158
dc.description.abstractOverføring av kunnskap og erfaring mellom avdelinger og prosjekter hos aktører i bygge- og anleggsbransjen er viktig for å kunne utvikle og opprettholde kunnskapsnivået. Viktige aspekter som forståelse og kommunikasjon er med på å avgjøre om kunnskapen til enkeltindivider blir mottatt med riktig budskap av andre. Prosjektrapporten har som hensikt å avdekke utfordringer med overføring av kunnskap og erfaring knyttet til innleide ressurser og prefabrikkerte løsninger. For å kunne oppnå dette tar rapporten for seg generelle utfordringer med kunnskap og erfaring i bransjen og svarer på tre forskningsspørsmål knyttet til rapportens problemstilling. Arbeidet med rapporten er gjennomført ved bruk av litteratursøk og kvalitative intervju. Litteraturen har bidratt til et godt teoretisk grunnlag for oppgaven og veiledning av metode. De kvalitative intervjuene har bidratt til en bedre forståelse av arbeidsdagen til medarbeidere hos en entreprenør, med tanke på overføring av kunnskap og erfaring knyttet til den generelle overføringen, samt innleide ressurser og prefabrikkerte løsninger. Det ble totalt gjennomført seks intervjuer med sju forskjellige personer i ulike avdelinger. Resultatet viser at utfordringen med overføring av kunnskap og erfaring er mellom avdelinger og forskjellige prosjekter. Det benyttes forskjellige kommunikasjonsplattformer for deling av informasjon og erfaringer, og det viser seg at de forskjellige avdelingene har ulik erfaring med bruken av disse. Hvordan den enkelte medarbeider tilegner seg andres kunnskap er også varierende, og mye handler om den enkeltes fagforståelse. Samlingspunkter for deling av kunnskap med påfølgende referater og rapporter er ofte ustrukturerte og erfaring som helhet blir ikke med fra et prosjekt til et annet. For å kunne bedre overføringen av kunnskap og erfaring bør rapporter og referater fra møter struktureres slik at det blir lettere å finne informasjonen som trengs. Faste og strukturerte kommunikasjonsplattformer bør innføres for alle parter, slik at det enkelt kan hentes ut informasjon og erfaring fra andre. Innsyn i andre avdelinger kan også være med på å utvikle den enkeltes forståelse for hva forskjellige oppgaver omhandler.
dc.description.abstractThe transfer of knowledge and experience between departments and projects of actors in the construction industry is important in order to develop and maintain the level of knowledge. Important aspects such as understanding and communication help to determine whether the knowledge of each individual is received with the right message by others. The project report aims to uncover challenges with the transfer of knowledge and experience related to hired resources and prefabricated solutions. In order to achieve this, the report addresses general challenges with knowledge and experience in the industry and answers three research questions related to the report’s problem. Work on the report has been carried out using literature searches and qualitative interviews. The literature has contributed to a good theoretical basis for the thesis and method guidance. The qualitative interviews have contributed to a better understanding of the workday of a contractor’s employees, with a view to transferring knowledge and experience related to the general transfer, as well as hired resources and prefabricated solutions. A total of six interviews were conducted with seven different people in different departments. The result shows that the challenge of transferring knowledge and experience is between departments and different projects. Different communication platforms are used for sharing information and experience, and it turns out that the different departments have different experience with their use. How the individual employee acquires the knowledge of others also varies, and much is about each individual’s professional understanding. Meeting points for sharing knowledge with subsequent papers and reports are often unstructured and experience as a whole is not transferred from one project to another. In order to improve the transfer of knowledge and experience, reports and minutes from meetings should be structured so that it is easier to find the information needed. Fixed and structured communication platforms should be introduced for all parties so that information and experience can be easily extracted from others. Access to other departments can also help develop the individual's understanding of what different tasks are about.
dc.publisherNTNU
dc.titleEn empirisk studie om kunnskapsoverføring i bygge- og anleggsbransjen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel