Hvordan arbeider norske havner med sirkulær økonomi?
Abstract
EU samt Norge beveger seg, på grunn av miljømessige årsaker, nærmere et sirkulærtøkonomisk system. Dette innebærer at varer blir fraktet fra produsent til forbruker, for så å blifraktet tilbake til produsent - i motsetning til det tradisjonelle lineære systemet som erdominerende i dag. Ettersom mye av volumet som fraktes til forbruker skal fraktes tilbake,fører det til etterspørsel av transport. Tradisjonelt skjer denne transporten via land, i allhovedsak vogntog og jernbane. I denne oppgaven kartlegges muligheten til å flytte deler avdenne transporten over til sjø, ved å se nærmere på norske havners mulighet til å virke sombindeledd for sirkulære varestrømmer.Det er innhentet informasjon fra tre aktuelle havners fremtidige drift-og avfallsplan. Samtidigsom vi har utført et kvalitativt intervju med hver av de tre havnene. Vi har også innhentetrelevant informasjon over e-post fra Thamsklyngen, en aktør som aktivt jobber med detsirkulære skiftet.Resultatene fra intervjuene viser at èn av de tre havnene som er intervjuet betjener per dagsdato en avfallsstrøm. Samtidig som to av tre ikke har en plan for fremtidig betjening avpotensielle avfallsstrømmer. Disse resultatene skyldes i stor grad manglende volum. Gjennominnsamlet statistikk fra SSB og EU-kommisjonens rettsakt frem mot 2035, er det nærliggendeå tro at volumet avfall i Norge vil øke de kommende årene. På grunnlag av dette undersøkervi hvordan norske havner kan spille en rolle i en stadig med relevant sirkulær økonomi.I drøftingsdelen av oppgaven blir det gjort en SWOT-analyse. Her avdekkes styrker,muligheter, svakheter og trusler rundt innføringen av avfallsstrømmer i norske havner.Svakhetene og truslene består i stor grad av etterspørsel, manglende investeringsvilje,kompetanse og usikkerhet rundt et lite utprøvd konsept. Styrker og muligheter omfavnerhavnens omdømme, økt volum, reduksjon av utslipp samt potensiell økonomisk gevinst.Dersom frakt av resirkulerbart avfall i stor grad skal gå via sjøtransport, er det nødvendigmed et økende volum innenfor avfall. Samtidig er det behov for omstillingsvilje fra bådeprivat og offentlig sektor. Due to environmental reasons, the EU and Norway are moving closer to a circular oneeconomic system. This means that goods are shipped from producer to consumer, and then staytransported back to manufacturer - unlike the traditional linear system that isdominant today. Since much of the volume carried to the consumer is to be carried back,this leads to demand for transport. Traditionally, this transport takes place by land, in allmainly trolley and rail. In this task, the possibility of moving parts is mappedthis transport over to the sea, by taking a closer look at the Norwegian ports' ability to act asconnectors for circular flow of goods.Information has been obtained from three relevant ports' future operations and waste plans. Simultaneousas we conducted a qualitative interview with each of the three ports. We have also obtainedrelevant information about e-mail from Thamsklyngen, a player who is actively working on itcircular shift.The results of the interviews show that one of the three ports interviewed serves per daydate a waste stream. While two out of three do not have a plan for future operation ofpotential waste streams. These results are largely due to a lack of volume. ThroughStatistics collected from Statistics Norway and the EU Commission's act until 2035 are obviousto believe that the volume of waste in Norway will increase in the coming years. On the basis of this, investigatewe know how Norwegian ports can play a role in a still with relevant circular economy.In the discussion part of the assignment a SWOT analysis is done. Here, strengths are revealed,opportunities, weaknesses and threats around the introduction of waste streams in Norwegian ports.The weaknesses and threats are largely demand, lack of willingness to invest,competence and uncertainty around a little proven concept. Strengths and opportunities embracethe port's reputation, increased volume, reduction of emissions and potential financial gain.If shipping of recyclable waste is to a large extent going via sea transport, it is necessarywith an increasing volume of waste. At the same time, there is a need for readjustment from boatsprivate and public sector.