dc.contributor.advisor | Andersen,Øivind. | |
dc.contributor.author | Skofteby, Simen. Aamodt, Carl. Bratt, Frederik. | |
dc.date.accessioned | 2020-06-04T16:05:46Z | |
dc.date.available | 2020-06-04T16:05:46Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2656825 | |
dc.description.abstract | EU samt Norge beveger seg, på grunn av miljømessige årsaker, nærmere et sirkulært
økonomisk system. Dette innebærer at varer blir fraktet fra produsent til forbruker, for så å bli
fraktet tilbake til produsent - i motsetning til det tradisjonelle lineære systemet som er
dominerende i dag. Ettersom mye av volumet som fraktes til forbruker skal fraktes tilbake,
fører det til etterspørsel av transport. Tradisjonelt skjer denne transporten via land, i all
hovedsak vogntog og jernbane. I denne oppgaven kartlegges muligheten til å flytte deler av
denne transporten over til sjø, ved å se nærmere på norske havners mulighet til å virke som
bindeledd for sirkulære varestrømmer.
Det er innhentet informasjon fra tre aktuelle havners fremtidige drift-og avfallsplan. Samtidig
som vi har utført et kvalitativt intervju med hver av de tre havnene. Vi har også innhentet
relevant informasjon over e-post fra Thamsklyngen, en aktør som aktivt jobber med det
sirkulære skiftet.
Resultatene fra intervjuene viser at èn av de tre havnene som er intervjuet betjener per dags
dato en avfallsstrøm. Samtidig som to av tre ikke har en plan for fremtidig betjening av
potensielle avfallsstrømmer. Disse resultatene skyldes i stor grad manglende volum. Gjennom
innsamlet statistikk fra SSB og EU-kommisjonens rettsakt frem mot 2035, er det nærliggende
å tro at volumet avfall i Norge vil øke de kommende årene. På grunnlag av dette undersøker
vi hvordan norske havner kan spille en rolle i en stadig med relevant sirkulær økonomi.
I drøftingsdelen av oppgaven blir det gjort en SWOT-analyse. Her avdekkes styrker,
muligheter, svakheter og trusler rundt innføringen av avfallsstrømmer i norske havner.
Svakhetene og truslene består i stor grad av etterspørsel, manglende investeringsvilje,
kompetanse og usikkerhet rundt et lite utprøvd konsept. Styrker og muligheter omfavner
havnens omdømme, økt volum, reduksjon av utslipp samt potensiell økonomisk gevinst.
Dersom frakt av resirkulerbart avfall i stor grad skal gå via sjøtransport, er det nødvendig
med et økende volum innenfor avfall. Samtidig er det behov for omstillingsvilje fra både
privat og offentlig sektor. | |
dc.description.abstract | Due to environmental reasons, the EU and Norway are moving closer to a circular one
economic system. This means that goods are shipped from producer to consumer, and then stay
transported back to manufacturer - unlike the traditional linear system that is
dominant today. Since much of the volume carried to the consumer is to be carried back,
this leads to demand for transport. Traditionally, this transport takes place by land, in all
mainly trolley and rail. In this task, the possibility of moving parts is mapped
this transport over to the sea, by taking a closer look at the Norwegian ports' ability to act as
connectors for circular flow of goods.
Information has been obtained from three relevant ports' future operations and waste plans. Simultaneous
as we conducted a qualitative interview with each of the three ports. We have also obtained
relevant information about e-mail from Thamsklyngen, a player who is actively working on it
circular shift.
The results of the interviews show that one of the three ports interviewed serves per day
date a waste stream. While two out of three do not have a plan for future operation of
potential waste streams. These results are largely due to a lack of volume. Through
Statistics collected from Statistics Norway and the EU Commission's act until 2035 are obvious
to believe that the volume of waste in Norway will increase in the coming years. On the basis of this, investigate
we know how Norwegian ports can play a role in a still with relevant circular economy.
In the discussion part of the assignment a SWOT analysis is done. Here, strengths are revealed,
opportunities, weaknesses and threats around the introduction of waste streams in Norwegian ports.
The weaknesses and threats are largely demand, lack of willingness to invest,
competence and uncertainty around a little proven concept. Strengths and opportunities embrace
the port's reputation, increased volume, reduction of emissions and potential financial gain.
If shipping of recyclable waste is to a large extent going via sea transport, it is necessary
with an increasing volume of waste. At the same time, there is a need for readjustment from boats
private and public sector. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvordan arbeider norske havner med sirkulær økonomi? | |
dc.type | Bachelor thesis | |