Verdien av interessentledelse: - Når miljø og «de nye» interessentene må håndteres
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2656791Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Interessentledelse er ifølge mange forfattere i teorien noe av det aller viktigste som skaltil for å lykkes med prosjekter, men stemmer dette i praksis?
Etter en grundigere undersøkelse i form av intervjuer med ledelsen og ledendeprosjektpersonell om hvordan de ser på interessenthåndtering i større og mindreprosjekter innenfor utbedring av vannmiljø, viser analysen at interessentledelse er viktigfor å lykkes med prosjekter.
Miljø og ”de nye” interessentene viser seg å være de viktigste interessentene som måkartlegges for å minimere risiko i prosjekter. Interessenter kan gå sammen i klynger ogskape ekstra utfordringer i gjennomføring av prosjekter. Ved å være meroppmerksomme på disse interessenttypene, kan prosjektene få kartlagt deinteressentene som ikke er blant de vanligste som blir berørt av deres aktiviteter.
Verdi av å gjennomføre interessenthåndtering kan være både positivt og negativt. Ioppgaven viser det seg at verdien av interessentledelse er en kombinasjon av beggedeler. På et prosjektgjennomføringsnivå hvor interessentledelse er en daglig aktivitet,bruker prosjekter en del ressurser på å identifisere og håndtere blant annet miljø og ”denye” interessentene hvor det fra før ikke foreligger noen historikk. Interessentledelse erderfor stort sett en negativ verdi i selve gjennomføringen av prosjekter.
På et ledelsesnivå viser det seg at interessentledelse har en positiv verdi ved at detbidrar til et positivt omdømme av organisasjonen dersom man lykkes med dette iprosjektene. Selv om interessentledelse i prosjekter kan fremstå som mindre viktig, viserden seg å spille en helt avgjørende rolle for god prosjektgjennomføring.Interessenthåndtering er på en måte en investering i relasjoner som kan bidra medsmidig gjennomføring av de neste prosjektene, og skape en positiv opplevelse hos deberørte interessentene i fremtiden. Stakeholder management is according to several authors one of the most importantthings you can do to succeed with projects, but is this really true in real life?
After doing a research by interviewing management and project management membersabout how they look at stakeholder management in smaller and lager projects withinimprovement of water supply, the analysis shows that stakeholder management isimportant for the success of projects.
Environment and “the new ones” as stakeholders turns out to be the most importantstakeholders that needs to be mapped in terms of reducing risk in projects. Stakeholderscan go together in network and create extra challenges in the improvement of theproject. By keep attention to these types of stakeholders, the projects can map thosestakeholders who usually are not among the regular ones who are usually affected by theproject activities.
The value by doing stakeholder management can be both positive and negative. In thisthesis, it turns out that the value of stakeholder management is a combination of both.On a project level, where stakeholder management is a daily activity, the projects areusing resources on the process of identify stakeholders and manage them, speciallystakeholders as environment and “the new ones”, where there are no previous historywith them. Stakeholder management has therefore usually negative value in theimprovement of the projects.
On a management level, stakeholder management turns out to give a more positivevalue, because it can help to create a positive reputation of the organization, ifstakeholder management is done properly in the projects. Although stakeholdermanagement looks like a less important task, it turns out to play a crucial part insuccessful project management.
Stakeholder management is a kind of investment in relationships which can help toperform projects in a smoother way, and help to create a positive experience among theaffected stakeholders in the future.