dc.description.abstract | Interessentledelse er ifølge mange forfattere i teorien noe av det aller viktigste som skal
til for å lykkes med prosjekter, men stemmer dette i praksis?
Etter en grundigere undersøkelse i form av intervjuer med ledelsen og ledende
prosjektpersonell om hvordan de ser på interessenthåndtering i større og mindre
prosjekter innenfor utbedring av vannmiljø, viser analysen at interessentledelse er viktig
for å lykkes med prosjekter.
Miljø og ”de nye” interessentene viser seg å være de viktigste interessentene som må
kartlegges for å minimere risiko i prosjekter. Interessenter kan gå sammen i klynger og
skape ekstra utfordringer i gjennomføring av prosjekter. Ved å være mer
oppmerksomme på disse interessenttypene, kan prosjektene få kartlagt de
interessentene som ikke er blant de vanligste som blir berørt av deres aktiviteter.
Verdi av å gjennomføre interessenthåndtering kan være både positivt og negativt. I
oppgaven viser det seg at verdien av interessentledelse er en kombinasjon av begge
deler. På et prosjektgjennomføringsnivå hvor interessentledelse er en daglig aktivitet,
bruker prosjekter en del ressurser på å identifisere og håndtere blant annet miljø og ”de
nye” interessentene hvor det fra før ikke foreligger noen historikk. Interessentledelse er
derfor stort sett en negativ verdi i selve gjennomføringen av prosjekter.
På et ledelsesnivå viser det seg at interessentledelse har en positiv verdi ved at det
bidrar til et positivt omdømme av organisasjonen dersom man lykkes med dette i
prosjektene. Selv om interessentledelse i prosjekter kan fremstå som mindre viktig, viser
den seg å spille en helt avgjørende rolle for god prosjektgjennomføring.
Interessenthåndtering er på en måte en investering i relasjoner som kan bidra med
smidig gjennomføring av de neste prosjektene, og skape en positiv opplevelse hos de
berørte interessentene i fremtiden. | |
dc.description.abstract | Stakeholder management is according to several authors one of the most important
things you can do to succeed with projects, but is this really true in real life?
After doing a research by interviewing management and project management members
about how they look at stakeholder management in smaller and lager projects within
improvement of water supply, the analysis shows that stakeholder management is
important for the success of projects.
Environment and “the new ones” as stakeholders turns out to be the most important
stakeholders that needs to be mapped in terms of reducing risk in projects. Stakeholders
can go together in network and create extra challenges in the improvement of the
project. By keep attention to these types of stakeholders, the projects can map those
stakeholders who usually are not among the regular ones who are usually affected by the
project activities.
The value by doing stakeholder management can be both positive and negative. In this
thesis, it turns out that the value of stakeholder management is a combination of both.
On a project level, where stakeholder management is a daily activity, the projects are
using resources on the process of identify stakeholders and manage them, specially
stakeholders as environment and “the new ones”, where there are no previous history
with them. Stakeholder management has therefore usually negative value in the
improvement of the projects.
On a management level, stakeholder management turns out to give a more positive
value, because it can help to create a positive reputation of the organization, if
stakeholder management is done properly in the projects. Although stakeholder
management looks like a less important task, it turns out to play a crucial part in
successful project management.
Stakeholder management is a kind of investment in relationships which can help to
perform projects in a smoother way, and help to create a positive experience among the
affected stakeholders in the future. | |