• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verdien av interessentledelse: - Når miljø og «de nye» interessentene må håndteres

Tina Cecilie Hauger
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:52379919:14494058.pdf (7.749Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2656791
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver [370]
Abstract
Interessentledelse er ifølge mange forfattere i teorien noe av det aller viktigste som skal

til for å lykkes med prosjekter, men stemmer dette i praksis?

Etter en grundigere undersøkelse i form av intervjuer med ledelsen og ledende

prosjektpersonell om hvordan de ser på interessenthåndtering i større og mindre

prosjekter innenfor utbedring av vannmiljø, viser analysen at interessentledelse er viktig

for å lykkes med prosjekter.

Miljø og ”de nye” interessentene viser seg å være de viktigste interessentene som må

kartlegges for å minimere risiko i prosjekter. Interessenter kan gå sammen i klynger og

skape ekstra utfordringer i gjennomføring av prosjekter. Ved å være mer

oppmerksomme på disse interessenttypene, kan prosjektene få kartlagt de

interessentene som ikke er blant de vanligste som blir berørt av deres aktiviteter.

Verdi av å gjennomføre interessenthåndtering kan være både positivt og negativt. I

oppgaven viser det seg at verdien av interessentledelse er en kombinasjon av begge

deler. På et prosjektgjennomføringsnivå hvor interessentledelse er en daglig aktivitet,

bruker prosjekter en del ressurser på å identifisere og håndtere blant annet miljø og ”de

nye” interessentene hvor det fra før ikke foreligger noen historikk. Interessentledelse er

derfor stort sett en negativ verdi i selve gjennomføringen av prosjekter.

På et ledelsesnivå viser det seg at interessentledelse har en positiv verdi ved at det

bidrar til et positivt omdømme av organisasjonen dersom man lykkes med dette i

prosjektene. Selv om interessentledelse i prosjekter kan fremstå som mindre viktig, viser

den seg å spille en helt avgjørende rolle for god prosjektgjennomføring.

Interessenthåndtering er på en måte en investering i relasjoner som kan bidra med

smidig gjennomføring av de neste prosjektene, og skape en positiv opplevelse hos de

berørte interessentene i fremtiden.
 
Stakeholder management is according to several authors one of the most important

things you can do to succeed with projects, but is this really true in real life?

After doing a research by interviewing management and project management members

about how they look at stakeholder management in smaller and lager projects within

improvement of water supply, the analysis shows that stakeholder management is

important for the success of projects.

Environment and “the new ones” as stakeholders turns out to be the most important

stakeholders that needs to be mapped in terms of reducing risk in projects. Stakeholders

can go together in network and create extra challenges in the improvement of the

project. By keep attention to these types of stakeholders, the projects can map those

stakeholders who usually are not among the regular ones who are usually affected by the

project activities.

The value by doing stakeholder management can be both positive and negative. In this

thesis, it turns out that the value of stakeholder management is a combination of both.

On a project level, where stakeholder management is a daily activity, the projects are

using resources on the process of identify stakeholders and manage them, specially

stakeholders as environment and “the new ones”, where there are no previous history

with them. Stakeholder management has therefore usually negative value in the

improvement of the projects.

On a management level, stakeholder management turns out to give a more positive

value, because it can help to create a positive reputation of the organization, if

stakeholder management is done properly in the projects. Although stakeholder

management looks like a less important task, it turns out to play a crucial part in

successful project management.

Stakeholder management is a kind of investment in relationships which can help to

perform projects in a smoother way, and help to create a positive experience among the

affected stakeholders in the future.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit