TURBORUNDKJØRING - Muligheter og effekter ved bruk i planskilte kryss
Abstract
Statens vegvesen sin pågående planlegging av ny E6 som 4-felts motorveg gjennomVerdal kommune er case i denne masteroppgaven. Langs E6 er det i dag 3 kryss,hvor Havnekrysset er hovedatkomst til Verdal sentrum. Havnekrysset er tidvis sværttrafikkert med mye kø. Antall kryss langs ny E6 skal reduseres til et kryss. Nyekryssløsninger i prosjektet planlegges som tradisjonelle ruterkryss.
Målet med oppgaven er å se på muligheten for å beholde dagens Havnekryss vedutbygging av ny E6. Dette ved bruk av alternative toplanskryssløsninger med fokuspå turborundkjøringer.
Eksisterende trafikk i Havnekrysset ble registrert over en uke i ettermiddagsrushet.Videopptak ble brukt for datainnsamling. Registrerte trafikktall ble brukt i Sidraintersection for trafikksimulering av dagens og mulige framtidige kryssløsninger. Herkom henholdsvis halvt kløverbladkryss med «blomsterrundkjøring» og halvtkløverbladkryss med «turborundkjøring» noe bedre ut enn de andre alternativekryssløsningene.
Oppgaven tar også for seg ulemper knyttet til drift og vedlikehold av turborundkjøringog forskjell i skilt- og oppmerking av turborundkjøringer i Nederland sammenholdtmed generell norsk skilting og oppmerking. Det er også gjennomført studietur tilNederland i egen regi.
Det er foretatt et betydelig arbeid med visualisering av det enetoplanskryssalternativet med turborundkjøring. Forhåpentligvis vil dette kunneredusere noe av skepsisen til nye kryssløsninger som tidligere er kommet til uttrykkfra deler av fagmiljøet og beslutningstakere. Video av visualiseringen er publisert påyoutube.com. The case in this Master`s thesis is The Norwegian Public Road Administration`songoing planning of new E6 (European route E6) as a four-field motorway throughVerdal municipality. At the time there are three intersections along E6 throughVerdal, where the “Harbor-intersection” is the main intersection. The number ofintersections along E6 is now going to be reduced to one. New intersections areplanned as standard dumbbell interchange.
The main goal of this thesis is to look at the possibility for retaining the current“Harbor-intersection” when the new E6 is established by using alternativeinterchanges with focus on turbo-roundabouts.
Existing traffic in the “Harbor-intersection” was registered over a week during theafternoon rush hour. Video recordings were used for data collection. Registeredtraffic was used in Sidra intersection for traffic simulation of current and possiblefuture intersections/interchanges. The result showed that partial cloverleafinterchange with flower-roundabout and partial cloverleaf interchange with turboroundaboutcame out to be a somewhat better alternative than the otherintersections/interchanges.
The thesis also addresses the disadvantages associated with the operation andmaintenance of turbo-roundabouts. It also addresses the difference in road signs androad surface marking of turbo-roundabouts in the Netherlands compared with generalNorwegian road signs and road surface marking. A self-study trip to the Netherlandswas also arranged.
A considerable amount of work has been done to visualize one of the interchangeswith turbo-roundabouts. Hopefully this will reduce some of the skepticism of newtypes of intersections/interchanges that have previously been expressed from partsof the academic community and decision makers. Video of the visualization ispublished on youtube.com