dc.contributor.advisor | Arvid Aakre | |
dc.contributor.author | Kjell-Amund Aas Prestmo | |
dc.date.accessioned | 2020-03-05T15:01:24Z | |
dc.date.available | 2020-03-05T15:01:24Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2645620 | |
dc.description.abstract | Statens vegvesen sin pågående planlegging av ny E6 som 4-felts motorveg gjennom
Verdal kommune er case i denne masteroppgaven. Langs E6 er det i dag 3 kryss,
hvor Havnekrysset er hovedatkomst til Verdal sentrum. Havnekrysset er tidvis svært
trafikkert med mye kø. Antall kryss langs ny E6 skal reduseres til et kryss. Nye
kryssløsninger i prosjektet planlegges som tradisjonelle ruterkryss.
Målet med oppgaven er å se på muligheten for å beholde dagens Havnekryss ved
utbygging av ny E6. Dette ved bruk av alternative toplanskryssløsninger med fokus
på turborundkjøringer.
Eksisterende trafikk i Havnekrysset ble registrert over en uke i ettermiddagsrushet.
Videopptak ble brukt for datainnsamling. Registrerte trafikktall ble brukt i Sidra
intersection for trafikksimulering av dagens og mulige framtidige kryssløsninger. Her
kom henholdsvis halvt kløverbladkryss med «blomsterrundkjøring» og halvt
kløverbladkryss med «turborundkjøring» noe bedre ut enn de andre alternative
kryssløsningene.
Oppgaven tar også for seg ulemper knyttet til drift og vedlikehold av turborundkjøring
og forskjell i skilt- og oppmerking av turborundkjøringer i Nederland sammenholdt
med generell norsk skilting og oppmerking. Det er også gjennomført studietur til
Nederland i egen regi.
Det er foretatt et betydelig arbeid med visualisering av det ene
toplanskryssalternativet med turborundkjøring. Forhåpentligvis vil dette kunne
redusere noe av skepsisen til nye kryssløsninger som tidligere er kommet til uttrykk
fra deler av fagmiljøet og beslutningstakere. Video av visualiseringen er publisert på
youtube.com. | |
dc.description.abstract | The case in this Master`s thesis is The Norwegian Public Road Administration`s
ongoing planning of new E6 (European route E6) as a four-field motorway through
Verdal municipality. At the time there are three intersections along E6 through
Verdal, where the “Harbor-intersection” is the main intersection. The number of
intersections along E6 is now going to be reduced to one. New intersections are
planned as standard dumbbell interchange.
The main goal of this thesis is to look at the possibility for retaining the current
“Harbor-intersection” when the new E6 is established by using alternative
interchanges with focus on turbo-roundabouts.
Existing traffic in the “Harbor-intersection” was registered over a week during the
afternoon rush hour. Video recordings were used for data collection. Registered
traffic was used in Sidra intersection for traffic simulation of current and possible
future intersections/interchanges. The result showed that partial cloverleaf
interchange with flower-roundabout and partial cloverleaf interchange with turboroundabout
came out to be a somewhat better alternative than the other
intersections/interchanges.
The thesis also addresses the disadvantages associated with the operation and
maintenance of turbo-roundabouts. It also addresses the difference in road signs and
road surface marking of turbo-roundabouts in the Netherlands compared with general
Norwegian road signs and road surface marking. A self-study trip to the Netherlands
was also arranged.
A considerable amount of work has been done to visualize one of the interchanges
with turbo-roundabouts. Hopefully this will reduce some of the skepticism of new
types of intersections/interchanges that have previously been expressed from parts
of the academic community and decision makers. Video of the visualization is
published on youtube.com | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | TURBORUNDKJØRING - Muligheter og effekter ved bruk i planskilte kryss | |
dc.type | Master thesis | |