Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArvid Aakre
dc.contributor.authorKjell-Amund Aas Prestmo
dc.date.accessioned2020-03-05T15:01:24Z
dc.date.available2020-03-05T15:01:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2645620
dc.description.abstractStatens vegvesen sin pågående planlegging av ny E6 som 4-felts motorveg gjennom Verdal kommune er case i denne masteroppgaven. Langs E6 er det i dag 3 kryss, hvor Havnekrysset er hovedatkomst til Verdal sentrum. Havnekrysset er tidvis svært trafikkert med mye kø. Antall kryss langs ny E6 skal reduseres til et kryss. Nye kryssløsninger i prosjektet planlegges som tradisjonelle ruterkryss. Målet med oppgaven er å se på muligheten for å beholde dagens Havnekryss ved utbygging av ny E6. Dette ved bruk av alternative toplanskryssløsninger med fokus på turborundkjøringer. Eksisterende trafikk i Havnekrysset ble registrert over en uke i ettermiddagsrushet. Videopptak ble brukt for datainnsamling. Registrerte trafikktall ble brukt i Sidra intersection for trafikksimulering av dagens og mulige framtidige kryssløsninger. Her kom henholdsvis halvt kløverbladkryss med «blomsterrundkjøring» og halvt kløverbladkryss med «turborundkjøring» noe bedre ut enn de andre alternative kryssløsningene. Oppgaven tar også for seg ulemper knyttet til drift og vedlikehold av turborundkjøring og forskjell i skilt- og oppmerking av turborundkjøringer i Nederland sammenholdt med generell norsk skilting og oppmerking. Det er også gjennomført studietur til Nederland i egen regi. Det er foretatt et betydelig arbeid med visualisering av det ene toplanskryssalternativet med turborundkjøring. Forhåpentligvis vil dette kunne redusere noe av skepsisen til nye kryssløsninger som tidligere er kommet til uttrykk fra deler av fagmiljøet og beslutningstakere. Video av visualiseringen er publisert på youtube.com.
dc.description.abstractThe case in this Master`s thesis is The Norwegian Public Road Administration`s ongoing planning of new E6 (European route E6) as a four-field motorway through Verdal municipality. At the time there are three intersections along E6 through Verdal, where the “Harbor-intersection” is the main intersection. The number of intersections along E6 is now going to be reduced to one. New intersections are planned as standard dumbbell interchange. The main goal of this thesis is to look at the possibility for retaining the current “Harbor-intersection” when the new E6 is established by using alternative interchanges with focus on turbo-roundabouts. Existing traffic in the “Harbor-intersection” was registered over a week during the afternoon rush hour. Video recordings were used for data collection. Registered traffic was used in Sidra intersection for traffic simulation of current and possible future intersections/interchanges. The result showed that partial cloverleaf interchange with flower-roundabout and partial cloverleaf interchange with turboroundabout came out to be a somewhat better alternative than the other intersections/interchanges. The thesis also addresses the disadvantages associated with the operation and maintenance of turbo-roundabouts. It also addresses the difference in road signs and road surface marking of turbo-roundabouts in the Netherlands compared with general Norwegian road signs and road surface marking. A self-study trip to the Netherlands was also arranged. A considerable amount of work has been done to visualize one of the interchanges with turbo-roundabouts. Hopefully this will reduce some of the skepticism of new types of intersections/interchanges that have previously been expressed from parts of the academic community and decision makers. Video of the visualization is published on youtube.com
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTURBORUNDKJØRING - Muligheter og effekter ved bruk i planskilte kryss
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel