Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJonsson, Thomas
dc.contributor.authorRudolfsen, Andrea Randi Føreland
dc.date.accessioned2019-12-18T15:01:12Z
dc.date.available2019-12-18T15:01:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2634039
dc.description.abstractDenne studien undersøker syklister og hvordan de forholder seg til lysregulering ved kryss. To datainnsamlingsmetoder ble brukt til å samle informasjon om syklistene, både en observasjonsstudie og et nettbasert spørreskjema, med hovedfokus på observasjonsstudien. Det anses viktig å identifisere de grunnleggende faktorene som påvirker syklistens beslutning om å bryte trafikkregler og å sykle mot rødt lys. Gjennom observasjonsstudien ble syklistadferd registrert ved to kryss i Trondheim, Norge. Tre typer syklister ble registrert og analysert; de som syklet mot rødt lys uten å stoppe, de som syklet mot rødt lys etter en fullstendig stopp og de som ventet på grønt lys. Det elektroniske spørreskjemaet ble brukt til å få direkte tilbakemelding fra syklister og andre trafikanter. Respondentene ble blant annet bedt om å svare på spørsmål om årsaker (hvis noen) som påvirker deres beslutning om å begå røde lyskrenkelser og deres holdninger til dette. I tillegg ble de bedt om å vurdere gyldigheten av de fremlagte tiltakene for å redusere røde lys sykler. Flere faktorer påvirker syklister for å gjøre brudd på rødt lys; Disse inkluderer kjønn, tid på dagen, typen av vei, deres retning og bilene i veibanen. Resultatene viser at menn har større sannsynlighet for å sykle mot rødt lys. Høyresvinging øker sannsynligheten for å sykle mot rødt lys. I løpet av rushtiden og hvis det er biler på veien, sykler færre mot rødt lys. Undersøkelsen og observasjonsstudien viser flere av de samme resultatene og forsterker hverandre.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSykling mot rødt lys i Trondheim
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel