Sykling mot rødt lys i Trondheim
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2634039Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien undersøker syklister og hvordan de forholder seg til lysregulering ved kryss. To datainnsamlingsmetoder ble brukt til å samle informasjon om syklistene, både en observasjonsstudie og et nettbasert spørreskjema, med hovedfokus på observasjonsstudien. Det anses viktig å identifisere de grunnleggende faktorene som påvirker syklistens beslutning om å bryte trafikkregler og å sykle mot rødt lys.
Gjennom observasjonsstudien ble syklistadferd registrert ved to kryss i Trondheim, Norge. Tre typer syklister ble registrert og analysert; de som syklet mot rødt lys uten å stoppe, de som syklet mot rødt lys etter en fullstendig stopp og de som ventet på grønt lys.Det elektroniske spørreskjemaet ble brukt til å få direkte tilbakemelding fra syklister og andre trafikanter. Respondentene ble blant annet bedt om å svare på spørsmål om årsaker (hvis noen) som påvirker deres beslutning om å begå røde lyskrenkelser og deres holdninger til dette. I tillegg ble de bedt om å vurdere gyldigheten av de fremlagte tiltakene for å redusere røde lys sykler.Flere faktorer påvirker syklister for å gjøre brudd på rødt lys; Disse inkluderer kjønn, tid på dagen, typen av vei, deres retning og bilene i veibanen. Resultatene viser at menn har større sannsynlighet for å sykle mot rødt lys. Høyresvinging øker sannsynligheten for å sykle mot rødt lys. I løpet av rushtiden og hvis det er biler på veien, sykler færre mot rødt lys. Undersøkelsen og observasjonsstudien viser flere av de samme resultatene og forsterker hverandre.