Samhandlingsteknologi i helsesektoren
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2625829Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norge går inn i en framtid med demografiske problemer. Som følge av at andelen eldrei befolkningen øker, er det forventet store bemanningsproblemer i helsesektoren. Norge harallerede underbemanning, altså vil problemet fortsette å øke i omfang i årene framover. Dettegjør at vi er nødt til å utnytte ressursene på en smartere måte. Teknologi er en løsning somhar potensial i å lette hverdagen til helsepersonell, slik at de har mer tid til pasientrettetarbeid. Et av tiltakene er sensorteknologi som kan bistå helsepersonell med overvåkning avpasienter. Sensorteknologi benyttes ved helse- og velferdssentre i Trondheim kommune, oginkluderer et alarmsystem. Pasienter, ansatte og sensorer kan utløse alarmer som mottasi en alarmtelefon. Dette forskningsprosjektet har studert systemet som det er i dag, hvoralarmtelefonene er av en eldre type DECT-telefon med fysisk tastatur. Masteroppgaven tarfor seg hvordan samhandling ved helse- og velferdssentrene kan forbedres når alarmtelefoneneerstattes med en applikasjon på smarttelefon.
Det ble gjennomført et empirisk studie hos tre helse- og velferdssentre i Trondheim kommune.Ved bruk av observasjon og intervju av ansatte, samt observasjon av workshop i kommunen,var formålet å avdekke problemområder for samhandling. Basert på resultatene fra det empiriskestudiet ble det utviklet en prototype for ny applikasjon på smarttelefon. Prototypenble brukertestet over to iterasjoner med ansatte. Prototypen anses som et forslag til hvordansamhandling ved helse- og velferdssentre kan forbedres.
Til slutt konkluderer oppgaven med at dagens løsninger framstår som utdaterte, lite brukervennligeog individuelt orienterte, noe som i stor grad hindrer den gode samarbeidskulturenansatte allerede innehar. Innføring av nye smarttelefoner har stort potensial i å forbedresamhandling, ved å flytte fokus fra det individuelle til det kollektive. Det er videre anbefaltå fokusere på et brukersentrert design i møte med framtidens utfordringer. Norway is facing a future with demographic problems. An increasing portion of seniors in thepopulation leads to staffing issues in the healthcare industry. Norway is already experiencingunderstaffing of health employees, so the problem will expectedly increase in the years tocome. This makes us have to utilize the resources available in a better way. Technologyis a solution that has the capability of reducing workload. One of the initiatives is sensortechnology that can assist employees with monitoring of patients. Health and welfare centersin Trondheim municipality has an infrastructure of sensor technology installed, containing analarm system. Employees are carrying telephones that receive alarms triggered by patients,employees and sensors. The phones used today are outdated DECT-telephones, with a smallscreen and physical keyboard. This thesis addresses how cooperation in health and welfarecenters can improve when a new smartphone application replaces the telephones used today.
In this master thesis, an empirical study was conducted at three healthcare units in Trondheimmunicipality. By observing and interviewing employees, in addition to observing a workshoparranged by the municipality, the purpose was to uncover problem areas of cooperation.Based on the results of the empirical study, a prototype was developed and user-tested in aniterative approach with employees. The prototype is a proposal of how cooperation at healthand welfare centers can improve.
At last, the thesis concludes that today’s technology solutions appear to be outdated, notuser-friendly and individually oriented, which greatly hinders the cooperation culture employeesalready have. An introduction of new smartphones has a great potential in improvingcooperation, by moving the focus from the individual to the collective. The thesis also suggeststhat upcoming work in the domain should focus on user-centered design, to succeed indeveloping new technology that contributes to solving the problems we are facing.