• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samhandlingsteknologi i helsesektoren

Glavovic, Arna; Graneggen, Nina Røsdal
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2508201.pdf (14.00Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2625829
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for datateknologi og informatikk [3881]
Abstract
Norge går inn i en framtid med demografiske problemer. Som følge av at andelen eldre

i befolkningen øker, er det forventet store bemanningsproblemer i helsesektoren. Norge har

allerede underbemanning, altså vil problemet fortsette å øke i omfang i årene framover. Dette

gjør at vi er nødt til å utnytte ressursene på en smartere måte. Teknologi er en løsning som

har potensial i å lette hverdagen til helsepersonell, slik at de har mer tid til pasientrettet

arbeid. Et av tiltakene er sensorteknologi som kan bistå helsepersonell med overvåkning av

pasienter. Sensorteknologi benyttes ved helse- og velferdssentre i Trondheim kommune, og

inkluderer et alarmsystem. Pasienter, ansatte og sensorer kan utløse alarmer som mottas

i en alarmtelefon. Dette forskningsprosjektet har studert systemet som det er i dag, hvor

alarmtelefonene er av en eldre type DECT-telefon med fysisk tastatur. Masteroppgaven tar

for seg hvordan samhandling ved helse- og velferdssentrene kan forbedres når alarmtelefonene

erstattes med en applikasjon på smarttelefon.

Det ble gjennomført et empirisk studie hos tre helse- og velferdssentre i Trondheim kommune.

Ved bruk av observasjon og intervju av ansatte, samt observasjon av workshop i kommunen,

var formålet å avdekke problemområder for samhandling. Basert på resultatene fra det empiriske

studiet ble det utviklet en prototype for ny applikasjon på smarttelefon. Prototypen

ble brukertestet over to iterasjoner med ansatte. Prototypen anses som et forslag til hvordan

samhandling ved helse- og velferdssentre kan forbedres.

Til slutt konkluderer oppgaven med at dagens løsninger framstår som utdaterte, lite brukervennlige

og individuelt orienterte, noe som i stor grad hindrer den gode samarbeidskulturen

ansatte allerede innehar. Innføring av nye smarttelefoner har stort potensial i å forbedre

samhandling, ved å flytte fokus fra det individuelle til det kollektive. Det er videre anbefalt

å fokusere på et brukersentrert design i møte med framtidens utfordringer.
 
Norway is facing a future with demographic problems. An increasing portion of seniors in the

population leads to staffing issues in the healthcare industry. Norway is already experiencing

understaffing of health employees, so the problem will expectedly increase in the years to

come. This makes us have to utilize the resources available in a better way. Technology

is a solution that has the capability of reducing workload. One of the initiatives is sensor

technology that can assist employees with monitoring of patients. Health and welfare centers

in Trondheim municipality has an infrastructure of sensor technology installed, containing an

alarm system. Employees are carrying telephones that receive alarms triggered by patients,

employees and sensors. The phones used today are outdated DECT-telephones, with a small

screen and physical keyboard. This thesis addresses how cooperation in health and welfare

centers can improve when a new smartphone application replaces the telephones used today.

In this master thesis, an empirical study was conducted at three healthcare units in Trondheim

municipality. By observing and interviewing employees, in addition to observing a workshop

arranged by the municipality, the purpose was to uncover problem areas of cooperation.

Based on the results of the empirical study, a prototype was developed and user-tested in an

iterative approach with employees. The prototype is a proposal of how cooperation at health

and welfare centers can improve.

At last, the thesis concludes that today’s technology solutions appear to be outdated, not

user-friendly and individually oriented, which greatly hinders the cooperation culture employees

already have. An introduction of new smartphones has a great potential in improving

cooperation, by moving the focus from the individual to the collective. The thesis also suggests

that upcoming work in the domain should focus on user-centered design, to succeed in

developing new technology that contributes to solving the problems we are facing.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit