Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBreivik, Morten
dc.contributor.advisorBitar, Glenn
dc.contributor.authorPedersen, Anders Aglen
dc.date.accessioned2019-10-31T15:07:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifierno.ntnu:inspera:35771502:18380390
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625699
dc.description.abstractI denne avhandlingen presenteres funnene av eksperimentelle tester og systemidentifikasjon av milliAmpere fergen. Fokuset i denne rapporten er å identifisere en skipsmodell med tre frihetsgrader som beskriver fergens dynamikk, en thrustermodell som beskriver propell og asimutdynamikk og en vindlastmodell som beskriver vindkraften som virker på ferga. Ved å bruke optimal kontrollteori implementeres en simuleringsbasert identifiseringsmetode i Matlab og brukes til å identifisere modellene. Den optimale løsningen er funnet ved å definere et optimalt kontrollproblem og ved å transkribere det til et ikke-lineært program og løse det ved hjelp av interior-point metode. Identifikasjonsmetoden er testet og verifisert ved å bruke simuleringsdata hentet fra en grey-box modell. Metoden er ytterligere validert ved å identifisere to dynamiske skipsmodeller for ferga, og modeller for dens thrustere. Modellenes ytelse er verifisert ved kryssvalidering.
dc.description.abstractIn this report the findings of experimental tests and system identification of the milliAmpere ferry is presented. The focus of this report is to identify a three degree of freedom ship model that describes the dynamics of the ferry, a thruster model describing propeller and azimuth dynamics and a wind load model describing the wind forces on the ferry. By using optimal control theory, a simulation-based identification method is implemented in Matlab and used to identify the models. The optimal solution is found by defining an optimal control problem and then transcribing it into an nonlinear program and solving it using an interior point method. The identification method is tested and verified by using simulation data obtained from simulating a grey box model. The method is further validated by identifying two dynamic ship models for the milliAmpere ferry, and models for its thrusters. Their performance is verified by cross validation. In addition the wind model is used to find the operating capabilities of the ferry.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleOptimization Based System Identification for the milliAmpere Ferry
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel