Drivetid for vegtunneler
dc.contributor.advisor | Bruland, Amund | |
dc.contributor.author | Huso, Lars Andersen-Ranberg | |
dc.date.accessioned | 2019-10-26T14:05:23Z | |
dc.date.available | 2019-10-26T14:05:23Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2624719 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven omhandler kapasiteter i fremdriftsplanlegging og ekvivalenttidsystemet i norske kontrakter for underjordsprosjekter. Det blir gjort rede for arbeidet med å danne en regresjonsmodell for aktiviteter i tunneldrift og verifisering av kapasiteter i ekvivalenttidsystem, ved bruk av mengder fra ukerapporter. Litteraturstudien omfattet de ulike arbeidsprosessene som foregår på stuff under driving i henhold til prosesskoden. Videre blir det norske regimet for tunnelarbeider omtalt. Regimet anses som særegent i internasjonal sammenheng. Der ekvivalenttidsystemet spiller en nøkkelrolle og benyttes for justering av frister og delfrister. Statistiske data i form av ukerapporter har blitt hentet inn fra Statens vegvesen for ulike prosjekter. Rapportene er hentet inn fra prosjekter med ulike entreprenører og karakter for å få et representativt utvalg av vegtunnelprosjekter som har blitt utført i Norge. Videre har det blitt hentet inn informasjon om nytt ekvivalenttidsystem i samarbeid med Entreprenørforeningen bygg og anlegg. Datagrunnlaget har vært utgangspunkt for arbeidet med å forsøke å danne en lineær regresjonsmodell basert på utførte mengder og arbeidstider for entreprenørene. Regresjonsmodellen hadde til hensikt å benyttes for å fremskaffe kapasiteter fra prosjekter som videre kunne benyttes i arbeidet med å danne et ekvivalenttidsystem som er omforent blant byggherrer og entreprenører. Regresjonsmodellen viste seg teknisk vanskelig å danne og det ble derfor sett på andre ideer for å kunne verifisere ekvivalenttidene. Det ble derfor valgt å benytte de nye kapasitetene for å beregne arbeidstidsforbruket for utvalgte uker basert på ukerapporter og kapasiteter i nytt system. Resultatene viser at kapasitetene godtgjør entreprenør med en svært høy produktivitet. Det var likevel stor variasjon mellom de ulike prosjektene og det bør vurderes å justere enkelte av kapasitetene. | |
dc.description.abstract | ||
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Drivetid for vegtunneler | |
dc.type | Master thesis |
Tilhørende fil(er)
Filer | Størrelse | Format | Vis |
---|