Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJonsson, Thomas
dc.contributor.authorStøvne, Ingvild Aline
dc.date.accessioned2019-10-26T14:05:19Z
dc.date.available2019-10-26T14:05:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624714
dc.description.abstractFlere store norske byer har gjennom bymiljøavtaler og byvekstavtaler forpliktet seg til å oppnå nullvekstmålet, som sier at all vekst i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. For at flere skal sykle er det viktig å ha et trygt og finmasket sykkelnett i sentrumsområdene. Ett av tiltakene som kan gjennomføres for å oppnå dette er å tillate toveissykling i ellers enveisregulerte gater. Studien har som mål å bidra til å kartlegge norske syklisters trygghetsfølelse i forbindelse med sykling mot kjøreretningen i enveisregulerte gater, samt undersøke hvilke faktorer som påvirker graden av trygghet, og identifisere hvilke syklister som sykler i de ulike gatene. Det ble brukt både spørreundersøkelse og observasjon av syklister i Trondheim for å svare på dette. Resultatet viser at det føles mer utrygt å sykle mot kjøreretningen i enveisregulerte gater enn det det gjør å sykle i vanlige toveisregulerte gater i sentrumsområder. Det er kvinner og eldre syklister som synes det føles minst trygt. Faktorene som reduserte trygghetsfølelsen i størst grad var parkering langs syklistenes høyre side av veien (spesielt parkering på tvers), smale gater og fravær av sykkelfelt. Observasjonen viste at det var flest unge syklister (16-35 år) som velger å sykle i utrygge gater, og at de fleste av disse er menn.
dc.description.abstractCities in Norway have committed themselves to achieving a target, which states that all growth in passenger transport shall be taken by public transport, bicycle and walking. In order to get more people to cycle, it is important to have a safe and dense cycling network in the central areas of these cities. One way to do this is to allow contraflow cycling in otherwise one-way streets. The purpose of the study is to help identify Norwegian cyclists’ sense of security concerning contraflow cycling, to investigate which factors reduce the degree of security, as well as to identify the composition of cyclists in the assumed safe and unsafe streets. A survey was conducted to answer the first two, while observation of cyclists in Trondheim was used to answer the latter. The results concluded that Norwegian cyclists find it less safe to cycle against the driving direction in one-way streets than in regular two-way-regulated streets in central areas. Women and older cyclists find it least safe among the respondents. The factors the respondents felt reduced the degree of safety the most, were parked vehicles along the cyclists’ right hand side of the road, narrow streets and absence of bicycle lanes. The observation concluded that mostly young cyclists (16-35 years old) choose to cycle in the unsafe streets, and that most of these are men.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTrygghetsfølelse ved sykling mot kjøreretningen i enveisregulerte gater
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel