• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for elektroniske systemer
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for elektroniske systemer
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Design of low power emergency beacon for life jacket integration

Askeland, Amund
Master thesis
Thumbnail
URI
http://hdl.handle.net/11250/2624688
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for elektroniske systemer [1831]
Description
Full text available on 2022-06-18
Abstract
Mann over bord (MOB) nødsendarar for bruk med det maritime automatiske idendifikasjonssystemet (AIS) vert i dag av levert av fleire produsentar. Slike nødsendarar fører til auka

sikkerheit for personar som arbeider innanfor maritime neringar, ved at dei bidstår i rask

lokasjon av personar over bord. Eksisterande løysingar er separate einingar som vert festa til

flytevestar, noko som kan føre til plunder og heft i normale arbeidsoppgåver for brukaren. For

å finne ei betre løysing er det ønskeleg å integrere slike nødsendarar i sjølve flytevesten. Dette

arbeidet har som mål og tilrettelegge for slik integrasjon. For å oppnå dette vil utfordringane

ein slik integrasjon fører til bli diskutert, eit forbedra design bli føreslått, og ein prototype vil

bli laga for å kvantisere forbedringar.

Hovedfokuset med dette arbeidet er å redusere størrelsen på AIS MOB nødsendarar, sidan

dette er naudsynt for å få til god integrasjon i flytevestar. Ein stor del av størrelsen i

eksisterande produkt er batteripakkane som vert brukt. Redusert straumforbruk vert derfor

hovedfokuset for å få ned størrelsen på slike produkt.

I dette arbeidet har det blitt utvikla og testa ein fungerande prototype av ein AIS MOB

nødsendar. Prototypen hadde ein signifikant reduksjon i både størrelse og straumforbruk

samanlikna med eksisterande løysingar. Samanlikna med ein AIS MOB nødsendar som nyleg

vart designa i publisert litteratur, har denne prototypen ein tiendedel av straumforbruket. Unøyaktigheitar

i samanlikningane som er gjort, samt behov for vidare arbeid er også diskutert i dette arbeidet.
 
Man overboard (MOB) devices for use with the automatic identification system (AIS) has

been commercially available for several years. These devices represent an important safety

improvement for personnel working in maritime environments, as they help locate personnel

overboard quickly. Existing solutions are designed as separate devices fastened to a life jacket,

which can represent a hindrance in the work tasks performed by the user. To improve this

design, it is desirable to integrate the device into the life jacket itself. This work aims to

enable such integration by discussing the challenges that this leads to, propose an improved

design, and implement a prototype to quantify the improvements.

The main focus of this work is to reduce the size of AIS MOB devices, as this is key to enable

integration in life jackets. A large contributing factor to the size of existing systems is found

to be the battery packs, and a reduction in power consumption is therefore focused heavily

on in this work.

A fully functional prototype of an AIS MOB beacon is designed and tested. The prototype

showed a significant reduction in both size and power consumption when compared to existing

solutions. Notably, the prototype has less than one tenth of the power consumption of another AIS

MOB beacon design described in recent literature. Limitations with these comparisons and

future work is also identified and discussed.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit