• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for elektroniske systemer
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for elektroniske systemer
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Narrative's Impact on Quality of Experience in Digital Storytelling

Klungre, Øyvind Sørdal
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2560801.pdf (83.67Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2624668
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for elektroniske systemer [2478]
Abstract
Så lenge der har vore menneske har historieforteljing også vore til. Måtane vi fortel historier på har utvikla seg saman med teknologiske framsteg. Dette har ført til tilsynekomsten til digital historieforteljing, som legg vekt på multimodalitet så vel som interaksjon. Blant dei nylege framstega i digital historieforteljing vil denne rapporten fokusere på lokasjonsbaserte prosjekt og sensorbaserte narrativ.

Dette prosjektet ser på korleis narrativet påverkar opplevd kvalitet til ein brukar i ei digital historie. Dette er gjort ved å lage og implementere ei lokasjonsdriven digital historie basert på trollhistorier frå Trollheimen i Noreg. Narrativet presenterast til brukaren gjennom ein utvida røyndom-applikasjon laga i Unity på ei mobil eining. Narrativet er drive av lokasjon som skaffast ved å spore brukarens rørsler med OptiTrack-systemet.

Dette narrativsystemet har så blitt evaluert av 30 personar som har delteke i ei subjektiv evaluering. Dette har blitt gjort med to forskjellige eksperimentoppsett: eit som er narrativbasert, og eit som er instruksjonsbasert. Resultata viser at narrativoppsettet resulterer i ei rikare, meir levande og meir engasjerande erfaring. Denne effekten minkar viss ein eksponerast for begge oppsetta. Når det gjeld vanskegrad viste vi at for deltakarane som gjorde begge oppsetta, så viste instruksjonsoppsettet seg å vere signifikant enklare enn den narrativdrivne tilnærminga.
 
As long as there have been humans, storytelling has existed as well. Our ways of telling stories have evolved along with advances in technology. This has led to the emergence of digital storytelling, which puts emphasis on multimodality as well as interactivity. Of the recent advances in digital storytelling, this report will focus on location based projects and sensor based narratives.

This project looks at how the narrative influences the Quality of Experience of the user in a digital story. This is done by creating and implementing a location driven digital story based on troll stories from the Trollheimen area in Norway. The narrative is presented to the user by an augmented reality application made in Unity on a mobile device. The narrative is driven by location obtained by tracking the user’s movement with the OptiTrack system.

This narrative system has then been evaluated by 30 people who have participated in a subjective evaluation. This has been done with two different experiment setups: one that it narrative based, and one that is instruction based. The results show that the narrative setup results in a richer, livelier and more engaging experience. This effect is diminished if one is exposed to both setups. As of ease of use we showed that for the participants who did both setups, the instruction setup proved to be significantly easier than the narrative driven approach.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit