• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Representasjon av bybane i Regional transportmodell - ei etterprøving av casestudiet Bybanen i Bergen

Cemalovic, Mak
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:43481160:24941507.pdf (10.41Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2621253
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk [3677]
Abstract
Transportmodeller er en sentral del av beslutningstakarprosessen i transportplanlegging. Deira rolle som grunnlag for nytte-kost-analyser og som prognoseverktøy gjer dei til mogelegvis den sentrale delen av eitkvart planlagt og realisert transportprosjekt.

Litteraturen viser at etterprøvingar av transportmodellar sjeldan vert gjennomførte, sidan innhenting av data på eit tilstrekkeleg detaljnivå viser seg å være vanskeleg til umogeleg. Etterprøvingar av kollektivtransport og spesielt bybanesystem viser seg å være endå sjeldnare, sidan desse prosjekta er færre og lengre mellom enn vegprosjekt. I gjeldande Nasjonal transportplan stadfestar Regjeringa at ein styrka kunnskapsbase for transportmodellering er ein prioritet i framtida.

I denne konteksten er målet til denne masteroppgåva å gjere ein omfattande etterprøving av representasjonen av Bybanen i Bergen, gjennom å bruke data produsert sidan opninga av bana i 2010, inkludert reisevaneundersøkingar og passasjerteljingar.

Resultata er blanda for den valde metodikken, men konklusjonen til oppgåva er at representasjonen av Bybanen i Bergen i det gjeldande modellrammeverket RTM er god.
 
Transport models are an itegral part of the decision making process in transport planning. Their role as input in cost-benefit analysis and as forecasting tools make them arguably the central part of any planned and realized transport project.

The literature shows that ex-post analysis of transport models are rarely conducted, as obtaining data at a sufficient level of detal proves difficult to impossible. Ex post-analysis of public transport and especially light rail proves to be even scarcer, as these projects are fewer and futher between than road procjets. In the latest national strategy document for transport, the norwegian government states that an improved knowledge base for transport modelling is a priority in the future.

In this context, the goal of this master thesis is to do a comprehensive comparison of the representation of the Bergen light rail using data produced since the opening of the light rail in 2010, including travel surveys and passenger counts.

The result is mixed for the chosen methodology, but the conclusion drawn from the project is still that the Bergen Light Rail is well represented in the current transport model framework, RTM.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit