Prosesser for implementering av velferdsteknologi i helse-og omsorgstjenester
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2616214Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1151]
Sammendrag
Bakgrunn: Helse-og omsorgstjenestene står ovenfor store endringer i årene som kommer. Innføring og bruk av teknologi er et av flere virkemiddel for å tilby tjenester av god kvalitet. Dette innebærer nye måter å arbeide på for alle involverte aktører. Bruk av designmetoder i offentlige tjenester er et samfunnsaktuelt tema, og det er behov for en utforskning av hvordan designmetoder og verktøy kan brukes for å fasilitere innovasjonsprosjekter i offentlig sektor. Dette gjøres her ved hjelp av en case: innføring av pasientvarslingsanlegg i Trondheim kommune.
Case: Trondheim kommune innfører nye pasientvarslingsanlegg på sine helse-og velferdssentre. Hovedfunksjonen til anlegget er å la beboerne tilkalle ansatte, men det har også en rekke andre funksjoner og muligheter. Denne teknologien vil føre til endringer i hverdagen på helse-og velferdssenteret. Dette kan bidra til fordeler for beboere, ansatte og pårørende, men endringene kan også få noen utilsiktede virkninger.
Mål: Hensikten var å forstå hvilke designmetoder og verktøy som kan bidra til å fasilitere en implementeringsprosess som fører til godt fungerende teknologi i hverdagen på helse-og velferdssentrene.
Design med kommunen:I samarbeid med Trondheim kommune og andre involverte aktører, har jeg arbeidet med å få oversikt over hele implementeringsprosessen, evaluere denne og innføre noen tiltak for forbedring. Dette er nye møtepunkt, bedre informasjon til involverte aktører og bedre formidling av teknologi. Mer involvering av helse-og velferdssentrene og bedre beslutningsgrunnlag skal gjøre prosessen mer effektiv, og føre til en bedre fungerende løsning.
Design for kommunen: Etter samarbeidet med Trondheim kommune arbeidet jeg individuelt med ytterligere forbedringsmuligheter. Det foreslås innføring av fire prinsipp: 1: Brukerrepresentanter i prosjekteringen for bedre involvering av brukere. 2: Testing av teknologi underveis i prosessen. 3: Tankegang om kontinuitet.4: Fokus på tverrfaglig samarbeid.Som en hjelp til prinsipp fire utviklet jeg en konseptskisse på en håndbok i tverrfaglig samarbeid i en implementeringsprosess.