dc.contributor.advisor | Pettersen, Ida Nilstad | |
dc.contributor.author | Forshaug, Ann Kristin | |
dc.date.accessioned | 2019-09-11T12:04:42Z | |
dc.date.created | 2015-08-03 | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier | ntnudaim:14006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2616214 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn:
Helse-og omsorgstjenestene står ovenfor store endringer i årene som kommer. Innføring og bruk av teknologi er et av flere virkemiddel for å tilby tjenester av god kvalitet. Dette innebærer nye måter å arbeide på for alle involverte aktører. Bruk av designmetoder i offentlige tjenester er et samfunnsaktuelt tema, og det er behov for en utforskning av hvordan designmetoder og verktøy kan brukes for å fasilitere innovasjonsprosjekter i offentlig sektor. Dette gjøres her ved hjelp av en case: innføring av pasientvarslingsanlegg i Trondheim kommune.
Case:
Trondheim kommune innfører nye pasientvarslingsanlegg på sine helse-og velferdssentre. Hovedfunksjonen til anlegget er å la beboerne tilkalle ansatte, men det har også en rekke andre funksjoner og muligheter. Denne teknologien vil føre til endringer i hverdagen på helse-og velferdssenteret. Dette kan bidra til fordeler for beboere, ansatte og pårørende, men endringene kan også få noen utilsiktede virkninger.
Mål:
Hensikten var å forstå hvilke designmetoder og verktøy som kan bidra til å fasilitere en implementeringsprosess som fører til godt fungerende teknologi i hverdagen på helse-og velferdssentrene.
Design med kommunen:
I samarbeid med Trondheim kommune og andre involverte aktører, har jeg arbeidet med å få oversikt over hele implementeringsprosessen, evaluere denne og innføre noen tiltak for forbedring. Dette er nye møtepunkt, bedre informasjon til involverte aktører og bedre formidling av teknologi. Mer involvering av helse-og velferdssentrene og bedre beslutningsgrunnlag skal gjøre prosessen mer effektiv, og føre til en bedre fungerende løsning.
Design for kommunen:
Etter samarbeidet med Trondheim kommune arbeidet jeg individuelt med ytterligere forbedringsmuligheter.
Det foreslås innføring av fire prinsipp:
1: Brukerrepresentanter i prosjekteringen for bedre involvering av brukere.
2: Testing av teknologi underveis i prosessen.
3: Tankegang om kontinuitet.
4: Fokus på tverrfaglig samarbeid.
Som en hjelp til prinsipp fire utviklet jeg en konseptskisse på en håndbok i tverrfaglig samarbeid i en implementeringsprosess. | nb_NO |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.subject | Industriell design, Strategisk design | en |
dc.title | Prosesser for implementering av velferdsteknologi i helse-og omsorgstjenester | nb_NO |
dc.title.alternative | Processes with implementation of social technology in health and care services | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.source.pagenumber | 155 | |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for arkitektur og design,Institutt for design | nb_NO |
dc.date.embargoenddate | 10000-01-01 | |