Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPettersen, Ida Nilstad
dc.contributor.authorForshaug, Ann Kristin
dc.date.accessioned2019-09-11T12:04:42Z
dc.date.created2015-08-03
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:14006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2616214
dc.description.abstractBakgrunn: Helse-og omsorgstjenestene står ovenfor store endringer i årene som kommer. Innføring og bruk av teknologi er et av flere virkemiddel for å tilby tjenester av god kvalitet. Dette innebærer nye måter å arbeide på for alle involverte aktører. Bruk av designmetoder i offentlige tjenester er et samfunnsaktuelt tema, og det er behov for en utforskning av hvordan designmetoder og verktøy kan brukes for å fasilitere innovasjonsprosjekter i offentlig sektor. Dette gjøres her ved hjelp av en case: innføring av pasientvarslingsanlegg i Trondheim kommune. Case: Trondheim kommune innfører nye pasientvarslingsanlegg på sine helse-og velferdssentre. Hovedfunksjonen til anlegget er å la beboerne tilkalle ansatte, men det har også en rekke andre funksjoner og muligheter. Denne teknologien vil føre til endringer i hverdagen på helse-og velferdssenteret. Dette kan bidra til fordeler for beboere, ansatte og pårørende, men endringene kan også få noen utilsiktede virkninger. Mål: Hensikten var å forstå hvilke designmetoder og verktøy som kan bidra til å fasilitere en implementeringsprosess som fører til godt fungerende teknologi i hverdagen på helse-og velferdssentrene. Design med kommunen: I samarbeid med Trondheim kommune og andre involverte aktører, har jeg arbeidet med å få oversikt over hele implementeringsprosessen, evaluere denne og innføre noen tiltak for forbedring. Dette er nye møtepunkt, bedre informasjon til involverte aktører og bedre formidling av teknologi. Mer involvering av helse-og velferdssentrene og bedre beslutningsgrunnlag skal gjøre prosessen mer effektiv, og føre til en bedre fungerende løsning. Design for kommunen: Etter samarbeidet med Trondheim kommune arbeidet jeg individuelt med ytterligere forbedringsmuligheter. Det foreslås innføring av fire prinsipp: 1: Brukerrepresentanter i prosjekteringen for bedre involvering av brukere. 2: Testing av teknologi underveis i prosessen. 3: Tankegang om kontinuitet. 4: Fokus på tverrfaglig samarbeid. Som en hjelp til prinsipp fire utviklet jeg en konseptskisse på en håndbok i tverrfaglig samarbeid i en implementeringsprosess.nb_NO
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIndustriell design, Strategisk designen
dc.titleProsesser for implementering av velferdsteknologi i helse-og omsorgstjenesternb_NO
dc.title.alternativeProcesses with implementation of social technology in health and care servicesen
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber155
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for arkitektur og design,Institutt for designnb_NO
dc.date.embargoenddate10000-01-01


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel