Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorp, Olav
dc.contributor.advisorSkaar, John
dc.contributor.authorSkaarberg, Ola Kiønig
dc.date.accessioned2019-09-11T08:15:27Z
dc.date.created2016-06-10
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:14861
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2614709
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er skrevet for Skanska Norge AS. Oppgavens hensikt er å gi en refleksjon rundt lederstilens påvirkningskraft på organisasjonens operasjonelle effektivitet. Det er ønskelig å informere hvilke mekanismer lederstilen kan trigge, som potensielt virker positivt og negativt for organisasjonen. Det er utviklet to forskningsspørsmål som skal støtte opp om problemstillingen: "Operasjonell effektivitet; følges dette opp annerledes i en Leanledelse kontra en tradisjonell ledelse?" Oppgavens empiriske forskning er gjennomført i to deler. Del 1 består av et casestudie gjort på toppledelsens reaksjon på en arbeidsulykke. Reaksjonsmønsteret nedover i organisasjonslinjen er her studert. Del 2 tar for seg kvalitative intervjuer rundt ledelse av "Key Performance Indiacators" (KPI), som er et verktøy for prestasjonsmåling. Informantene er strategisk utvalgt og består av personell fra prosjektledelse, mellomledelse og toppledelse. Studier gjort av Skanska Norge står for all empiri foretatt i denne oppgaven. Empirien skal detektere prosessorienterte og resultatorienterte kjennetegn ved lederstilen til Skanska. Et litteraturstudie skal brukes for å kunne synliggjøre fordelene ved Lean-ledelse. Den tradisjonelle lederstilen blir omtalt som "Command and Control", der lederne instruerer ansatte i hvordan arbeidet skal utføres. En Lean-leder derimot blir betraktet som en mentor fremfor en sjef. Vedkommende har respekt for mennesker og gir tillitt til de ansatte ved å involvere de i ledelse. En Lean-leder er prosessorientert og erkjenner at det er gjennom fokus på prosess en automatisk vil oppnå gode resultater. De investerer i mennesker og prosesser som på lang sikt leder til ønskede resultater. En tradisjonell leder er resultatorientert, og er svært opptatt av å oppnå raske resultater. Dette fører til at ansatte har en tendens til å handle med ønske om kortsiktig gevinst. Der en Lean-leder ønsker å investere tid og ressurser for å finne roten til problemet, er en resultatorientert leder utålmodig og gjør tiltak som behandler "symptomene" på problemet. Symptomer er kun overfladiske sider ved problemet. Ved å behandle de, tillater man at problemet oppstår igjen. Litteraturen viser til flere negative konsekvenser forårsaket av en resultatorientert ledelse. Ansatte vil frykte for å vise feil, og en vil gjemme unna resultater. Ansatte vil også bli kreative for å oppnå tallverdiene, noe som i litteraturen blir nevnt som "Gaming". I Skanska er det detektert flere kjennetegn på prosessorientert og resultatorientert ledelse. Flertall av sistnevnte. Det er funnet at toppledelsen har et varierende fokus på HMS, der VI trykket på fokuset blir satt i perioder med dårlig ulykkesstatistikk. Det viser seg at toppledelsen reagerer i all hovedsak på tallverdier, og gir ikke full oppmerksomhet til bakenforliggende årsaker, i deres reaksjon på nedadgående statistikk. Det er videre observert frykt-element eller ubehag for å levere dårlige resultater blant prosjektledere i firmaet. Det er også sett at Gaming forekommer i modererende grad i selskapet. En blir i stor grad belønnet i Skanska for hva en leverer og i mindre grad hvordan en leverer. Selskapets bonus kan se ut til å fremprovosere resultatorientert ledelse på det operasjonelle nivået. Den knyttes ikke opp mot hvordan arbeidet utføres, men hva man leverer. Det erkjennes at Skanska ikke har noen metodikk som aktivt brukes for kontinuerlig forbedring på sikkerhet. Metodikken beskriver handlemåte til hvordan oppgaven skal utføres. Metodikken sier dog ikke noe om aktivitetene som må utføres. Uten en metodikk er det vanskelig å spre læring om prosessen til hele organisasjonen. Læringsformene etter uønskede hendelser kommer som konkrete tiltak. Overførbarheten til prosjekter som ikke er berørt av lignende aktiviteter blir derfor modererende. Med en felles metodikk for handlemåte i hvordan en driver kontinuerlig forbedring vil en enklere kunne kontrollere prosessen. Man vil med en metodikk involvere prosjektene til selv å bestemme hvordan de skal jobbe. På den måten vil jobben i større grad bli tilpasset deres arbeidsområde. Lean-ledelse vil minimere frykt og Gaming blir dermed et ikke-problem. En Lean-leder ønsker å engasjere de ansatte i ledelse rundt KPIer. Han eller hun tillater ansatte i å eksperimentere med tilnærminger å måle prosessen på. Ved å gå over til en Lean-ledelse forlater man en kommanderende ledelsesform noe som øker motivasjon til ansatte i mye større grad. I en Lean-ledelse som våger å gi tillitt ved å myndiggjøre ansatte, vil samtidig vinne tillitt. Det er konkludert med at operasjonell effektivitet følges opp annerledes i en Lean-ledelse i forhold til en tradisjonell ledelse. I en tradisjonell ledelse er man opptatt av å øke ressurseffektiviteten i organisasjonen, der hver enkelt enhet søker mot å maksimerer ressursbruken. I en Lean-ledelse unngår man en slik suboptimalisering og tar et bredere perspektiv i sitt syn på det å være operasjonell effektiv. Man ser på hvordan arbeid best skal utføres for å sikre at overordnet flyt i hele organisasjonen skal maksimeres.nb_NO
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Prosjektledelseen
dc.titleLederstilens påvirkning på operasjonell effektivitet - En studie gjort i Skanska Norge ASnb_NO
dc.title.alternativeLeadership Styles and their Impact on Operational Efficiency -en
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber134
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap,Institutt for bygg- og miljøteknikknb_NO
dc.date.embargoenddate10000-01-01


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel