dc.contributor.advisor | Drevland, Frode Olav | |
dc.contributor.author | Guddal, Lene | |
dc.date.accessioned | 2019-09-11T08:15:13Z | |
dc.date.created | 2015-06-10 | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier | ntnudaim:12864 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2614686 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven ser på hvordan en innføring av samtidig prosjektering kan korte ned planleggingstiden ved infrastrukturprosjekter.
Hensikten med oppgaven er å øke forståelse for hva som tar tid i prosjekteringen av infrastrukturprosjekter, og hvordan en innføring av samtidig prosjektering kan redusere dette. Dette blir gjort ved å svare på problemstillingen: Hvordan kan innføring av samtidig prosjektering korte ned planleggingstiden ved infrastrukturprosjekter?
Rapporten er en kvalitativ dybdestudie som fokuserer på forsinkelser i prosjekteringsprosessen. Den metodiske tilnærmingen bestod av tre steg: meningen med hver av stegene var å besvare forskerspørsmålene:
1. Hva er samtidig prosjektering?
2. Hvilke kilder til forsinkelser finnes i prosjekteringen av infrastrukturprosjekter?
3. Hvordan kan samtidig prosjektering føre til raskere planlegging av infrastrukturprosjekter?
Hovedtrekkene innenfor samtidig prosjektering inkluderer: overlapp av prosjektering og produksjon, tverrfaglig samarbeid, integrering av kunder og beslutningstaker og fokus på å overholde frister.
Dybdeintervjuene, som ble gjennomført i forbindelse med casestudien, avdekker fem kilder til forsinkelser i prosjekteringen:
- Lange beslutningstider
- Mangel på samlokalisering
- Endringer i forutsetningene
- Tidspress fra andre prosjekter
- Bruk av dataverktøy
Forebygging av kildene til forsinkelse gir forbedret evne til å overholde frister, noe som er en av de største fordelene med samtidig prosjektering. | nb_NO |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.subject | Bygg- og miljøteknikk, Prosjektledelse | en |
dc.title | Samtidig prosjektering for infrastruktur - Innføring av ny metodikk som kan senke samlet planleggingstid ved infrastrukturprosjekter | nb_NO |
dc.title.alternative | Concurrent engineering for infrastructure - Introduction of new methology that can lower total planning time of infrastructur projects | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.source.pagenumber | 83 | |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap,Institutt for bygg- og miljøteknikk | nb_NO |
dc.date.embargoenddate | 10000-01-01 | |