Vurdering av kryssløsninger på E136 i Ystenesområdet i Ålesund
Abstract
Statens Vegvesen arbeider med flere prosjekt i Bypakke Ålesund. Oppstart av disse vil være avhengig av planarbeid, utredninger og finansiering, og lokal enighet om prioritering. Et av prosjektene er å utvide E136 fra Lerstad til Ålesund sentrum fra to- til fire felts veg med mulig byggestart i 2018. Et annet prosjekt er å bygge Brosundtunellen under Ålesund sentrum, her må det utføres et større planarbeid og det er usikkert når mulig byggestart kan bli. Disse to prosjektene fører til at det må bygges nye kryssløsninger mellom E136 og Fv.658 (Ellingsøytunellen) og mellom E136 og fremtidig Brosundtunell.Avstanden mellom kryssene er 250 meter, dette er en av problemstillingene som kan sette begrensninger i valg av kryssløsning for området.Det er utarbeidet flere alternativer til kryssløsning mellom E136 - Fv.658 og E136 Brosundtunellen. De ulike kryssalternativene er modellert i modelleringsverktøyet SIDRA INTERSECTION for å analysere kryssene for kapasitet, avvikling og forsinkelser. SIDRA er videre brukt til å optimalisere kryssalternativene på geometriske parametere for å komme frem til den beste utformingen med tanke på kapasitet, avvikling og forsinkelser. Kryssalternativene er skissert i AutoCad/Novapoint og det er utført sporingskurver og kontroll av kjørebanebredder for videre bruk i SIDRA. Det er utført videre analyser for kryssalternativene med fokus på trafikksikkerhet, kostnad og robusthet for trafikkvekst som de viktigste kriteriene. Kryssalternativene er sammenlignet på de ulike analysene. Det er videre gjort et utvalg av kryssalternativer som er satt sammen i nettverk. Det er så utført analyser av kryssalternativene i SIDRA INTERSECTION NETWORK før det er gjort et endelig valg av kryssløsning som anbefales for videre arbeid med Bypakke Ålesund.