dc.contributor.advisor | Bruland, Amund | |
dc.contributor.author | Steira, Joakim | |
dc.date.accessioned | 2019-09-11T08:14:31Z | |
dc.date.created | 2017-06-08 | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier | ntnudaim:17331 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2614611 | |
dc.description.abstract | 2020. I produksjonsplanleggingen har entreprenøren stor mulighet til å påvirke
disse kostnadene. Denne studien har til hensikt å vurdere ulike byggemetoder
opp mot kostnadene i et prosjekt.
For å velge byggemetode må man vite hvilke metoder som er mulige. Derfor
vil oppgaven undersøke hvilke byggemetoder som er vanlig praksis blant entreprenører
i Norge. Deretter vurderes ulike metoder for Galeivågen gang- og
sykkelbru, før oppgaven foreslår en gjennomføringsplan med valgte metode
Oppgaven har søkt i vitenskapelig litteratur og vurdert løsninger fra tidligere
prosjekt. I tillegg har studien hentet inn erfaringer og løsninger fra bransjen,
hvor spesielt samarbeidsbedrift Kruse Smith Entreprenør og Peri Norge har
vært behjelpelige.
Plasstøpte platebruer i Norge bygges i hovedsak med understøttelse fra bakken.
Det gjøres enten ved å benytte tårnreis som bygges på siden og så heises
inn med kran, eller stillasreis som bygges på stedet. Spenn i reisen håndteres
med bjelker, enten stålprofiler eller fagverk. Forskalingen kan bygges på plass,
prefabrikkeres eller som en kombinasjon av de to.
I oppgaven er løsninger knyttet til understøttelse levert av Peri brukt som
eksempler. Peri UP er benyttet som stillasreis, mens Peri Multiprop kan bygges
som tårn. Peri Multiprop er en dekkestøtte, men det at den kan kobles sammen
til tårn gjør den svært anvendelig. Den sammenlignes derfor med Peri UP for å
se om den er konkurransedyktig.
Peri UP er billigere i leie enn Peri Multiprop, men tar lenger tid å montere/
demontere. Studien viser at den totale prisen for de ulike alternativene er
omtrent lik. Ulempen til Peri Multiprop er at den må sikres for horisontale
laster siden dette ikke er integrert i systemet. Derfor anbefales Peri UP til
byggingen av Galeivågen bru.
Det er også omtrent lik innkjøpspris for å bygge forskalinga på plass eller
å bestille prefabrikkerte bueskiver. Forskjellen blir derimot stor når man ser
prosjektet i sin helhet, fordi metoden med bueskiver tar langt kortere tid. Da
vil totalsummen i prosjektet reduseres med omtrent 200 000 kroner som følge
av sparte leiekostnader.
Størst betydning på prosjektets økonomi har likevel valg av bemanning. Prosjektet
kan spare omtrent 400 000 kroner, eller omtrent 8%, på å organisere
driften i to skift sammenlignet med ett. Årsaken er igjen forkortet leie av utstyr. | nb_NO |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.subject | Bygg- og miljøteknikk, Anleggs- og produksjonsteknikk | en |
dc.title | Produksjonsplanlegging av Galeivågen bru | nb_NO |
dc.title.alternative | Production planning of Galeivagen bridge | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.source.pagenumber | 124 | |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap,Institutt for bygg- og miljøteknikk | nb_NO |
dc.date.embargoenddate | 10000-01-01 | |