Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruland, Amund
dc.contributor.authorSteira, Joakim
dc.date.accessioned2019-09-11T08:14:31Z
dc.date.created2017-06-08
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:17331
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2614611
dc.description.abstract2020. I produksjonsplanleggingen har entreprenøren stor mulighet til å påvirke disse kostnadene. Denne studien har til hensikt å vurdere ulike byggemetoder opp mot kostnadene i et prosjekt. For å velge byggemetode må man vite hvilke metoder som er mulige. Derfor vil oppgaven undersøke hvilke byggemetoder som er vanlig praksis blant entreprenører i Norge. Deretter vurderes ulike metoder for Galeivågen gang- og sykkelbru, før oppgaven foreslår en gjennomføringsplan med valgte metode Oppgaven har søkt i vitenskapelig litteratur og vurdert løsninger fra tidligere prosjekt. I tillegg har studien hentet inn erfaringer og løsninger fra bransjen, hvor spesielt samarbeidsbedrift Kruse Smith Entreprenør og Peri Norge har vært behjelpelige. Plasstøpte platebruer i Norge bygges i hovedsak med understøttelse fra bakken. Det gjøres enten ved å benytte tårnreis som bygges på siden og så heises inn med kran, eller stillasreis som bygges på stedet. Spenn i reisen håndteres med bjelker, enten stålprofiler eller fagverk. Forskalingen kan bygges på plass, prefabrikkeres eller som en kombinasjon av de to. I oppgaven er løsninger knyttet til understøttelse levert av Peri brukt som eksempler. Peri UP er benyttet som stillasreis, mens Peri Multiprop kan bygges som tårn. Peri Multiprop er en dekkestøtte, men det at den kan kobles sammen til tårn gjør den svært anvendelig. Den sammenlignes derfor med Peri UP for å se om den er konkurransedyktig. Peri UP er billigere i leie enn Peri Multiprop, men tar lenger tid å montere/ demontere. Studien viser at den totale prisen for de ulike alternativene er omtrent lik. Ulempen til Peri Multiprop er at den må sikres for horisontale laster siden dette ikke er integrert i systemet. Derfor anbefales Peri UP til byggingen av Galeivågen bru. Det er også omtrent lik innkjøpspris for å bygge forskalinga på plass eller å bestille prefabrikkerte bueskiver. Forskjellen blir derimot stor når man ser prosjektet i sin helhet, fordi metoden med bueskiver tar langt kortere tid. Da vil totalsummen i prosjektet reduseres med omtrent 200 000 kroner som følge av sparte leiekostnader. Størst betydning på prosjektets økonomi har likevel valg av bemanning. Prosjektet kan spare omtrent 400 000 kroner, eller omtrent 8%, på å organisere driften i to skift sammenlignet med ett. Årsaken er igjen forkortet leie av utstyr.nb_NO
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Anleggs- og produksjonsteknikken
dc.titleProduksjonsplanlegging av Galeivågen brunb_NO
dc.title.alternativeProduction planning of Galeivagen bridgeen
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber124
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap,Institutt for bygg- og miljøteknikknb_NO
dc.date.embargoenddate10000-01-01


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel