Produksjonsplanlegging av Galeivågen bru
Abstract
2020. I produksjonsplanleggingen har entreprenøren stor mulighet til å påvirkedisse kostnadene. Denne studien har til hensikt å vurdere ulike byggemetoderopp mot kostnadene i et prosjekt.
For å velge byggemetode må man vite hvilke metoder som er mulige. Derforvil oppgaven undersøke hvilke byggemetoder som er vanlig praksis blant entreprenøreri Norge. Deretter vurderes ulike metoder for Galeivågen gang- ogsykkelbru, før oppgaven foreslår en gjennomføringsplan med valgte metodeOppgaven har søkt i vitenskapelig litteratur og vurdert løsninger fra tidligereprosjekt. I tillegg har studien hentet inn erfaringer og løsninger fra bransjen,hvor spesielt samarbeidsbedrift Kruse Smith Entreprenør og Peri Norge harvært behjelpelige.
Plasstøpte platebruer i Norge bygges i hovedsak med understøttelse fra bakken.Det gjøres enten ved å benytte tårnreis som bygges på siden og så heisesinn med kran, eller stillasreis som bygges på stedet. Spenn i reisen håndteresmed bjelker, enten stålprofiler eller fagverk. Forskalingen kan bygges på plass,prefabrikkeres eller som en kombinasjon av de to.
I oppgaven er løsninger knyttet til understøttelse levert av Peri brukt someksempler. Peri UP er benyttet som stillasreis, mens Peri Multiprop kan byggessom tårn. Peri Multiprop er en dekkestøtte, men det at den kan kobles sammentil tårn gjør den svært anvendelig. Den sammenlignes derfor med Peri UP for åse om den er konkurransedyktig.
Peri UP er billigere i leie enn Peri Multiprop, men tar lenger tid å montere/demontere. Studien viser at den totale prisen for de ulike alternativene eromtrent lik. Ulempen til Peri Multiprop er at den må sikres for horisontalelaster siden dette ikke er integrert i systemet. Derfor anbefales Peri UP tilbyggingen av Galeivågen bru.
Det er også omtrent lik innkjøpspris for å bygge forskalinga på plass ellerå bestille prefabrikkerte bueskiver. Forskjellen blir derimot stor når man serprosjektet i sin helhet, fordi metoden med bueskiver tar langt kortere tid. Davil totalsummen i prosjektet reduseres med omtrent 200 000 kroner som følgeav sparte leiekostnader.
Størst betydning på prosjektets økonomi har likevel valg av bemanning. Prosjektetkan spare omtrent 400 000 kroner, eller omtrent 8%, på å organiseredriften i to skift sammenlignet med ett. Årsaken er igjen forkortet leie av utstyr.