• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fysisk aktivitet og psykisk helse - En studie av elever i videregående skole

Jenssen, Marianne Vikestad; Jarlsby, Lise Vibeke
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Lise Jarlsby og Marianne Vikestad Jenssen.pdf (7.223Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2613811
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1891]
Sammendrag
Målet med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom elevenes fysiske aktivitet og psykiske helse. Vi ønsket å se hvilken betydning fysisk aktivitet har for elevenes psykiske helse gjennom tre år på videregående skole. For å finne ut av dette benyttet vi oss av en kvantitativ forskningsmetode med et utvalgt på 534 elever i Trøndelag fylkeskommune. Studien er et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og Trøndelag fylkeskommune. Vi har benyttet oss av korrelasjonsanalyser, variansanalyser og regresjonsanalyser for å undersøke sammenhengen mellom variablene. Studiens hovedfunn indikerer at fysisk aktivitet ikke har sterk sammenheng med elevenes psykiske helse før aktiviteten overstiger tre ganger i uka eller mer. Dette var noe overraskende da mye tidligere forskning viser til positive effekter av fysisk aktivitet tilknyttet psykisk helse. Noe uventet viser også våre resultater at fysisk aktivitet og selvverd har en negativ sammenheng. Samtidig er studiens hovedfunn at elevenes fysiske selvoppfatning er av størst betydning for deres emosjonelle vansker og selvverd. Til slutt er det viktig å påpeke forskjellene vi fant mellom jentene og guttene i studien. Jentene rapporterer mye høyere grad av emosjonelle vansker, mens guttene rapporterer høyere grad av fysisk selvoppfatning og selvverd sammenlignet med jentene.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit